Perustajalahjoittajien tapaamisessa käytiin läpi ajankohtaisia tutkimusaiheita ja korkeakoulujen toimintaa korona-aikana

Julkaistu 12.4.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Walls_Kujala_Oksala
Rehtorit Mari Walls ja Tapio Kujala keskustelivat perustajalahjoittajien kanssa korkeakouluyhteisön ajankohtaisista asioista. Professori Niku Oksala kertoi tilaisuudessa älyveitsen tarinan innovaatiosta tuotteeksi.
Tampereen korkeakoulusäätiön perustajalahjoittajien tapaamisessa Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls ja vararehtori Juha Teperi sekä Tampereen ammattikorkeakoulun rehtori Tapio Kujala kävivät läpi korkeakouluyhteisön tämän hetken kuulumisia ja tulevaisuuden näkymiä. Virtuaalisessa tilaisuudessa kuultiin myös esitys älyveitsestä syöpäkirurgiassa sekä katsaus robotiikan tutkimukseen ja opetukseen. Mukana tilaisuudessa oli 17 perustajalahjoittajan edustajaa.

Rehtori Mari Walls nosti alustuksessaan esille yliopiston uudet profilaatioalueet: Health Data Science, Sustainable Transformation of Urban Environments, Games as a Platform of Research to Tackle Grand Challenges ja Imaging Research Platform. Tampereen yliopisto on saanut Suomen Akatemialta kuudelle vuodelle yhteensä 12,7 miljoonaa euron rahoituksen näiden yliopiston strategian mukaisten alueiden vahvistamiseen.

Olemme hyvin tyytyväisiä siihen, että yliopiston uusi strategia on menestyksekkäästi suuntaamassa toimintaamme tutkimuksessa ja koulutuksessa. Meille myönnetty Akatemian profilaatiorahoitus tukee merkittävästi strategian ydinlinjausten toteuttamista, Walls totesi.

Walls samoin kuin vararehtori Juha Teperi ja TAMKin rehtori Tapio Kujala korostivat kansainvälisyyden merkitystä korkeakouluyhteisölle.

Terävöitämme Tampereen ammattikorkeakoulussa kansainvälistä toimintaamme vastaamaan paremmin työelämän vaatimuksia. Työelämäyhteistyö on meillä erittäin keskeisellä sijalle kaikessa koulutuksessa, harjoittelussa sekä tutkimus- ja kehittämistyössä, samoin tietysti myös yrittäjyysopinnot ja -valmennus, kertoi Kujala.

Rehtorit kertoivat myös pandemiarajoitusten vaikutuksesta korkeakouluyhteisön toimintaan.

Viimeisen vuoden aikana olemme oppineet paljon niin etätyöstä kuin etäopiskelustakin. Henkilöstö sekä opiskelijat ovat suhtautuneet tilanteeseen hyvin notkeasti ja vahvalla sitoutumisella, Walls kertoi.

Tamperelainen älyveitsi maailmanluokan keksintö

Professori, verisuonikirurgi ja startup-yritys Olfactomicsin hallituksen puheenjohtaja Niku Oksala kertoi perustajalahjoittajille älyveitsen tarinaa innovaatiosta tuotteeksi sekä uuden teknologian tulevaisuuden näkymiä.

Syöpäkirurgiassa kasvaimen rajojen tunnistaminen silmämääräisesti on vaikeaa. Meidän Tampereella kehittämämme kirurgisen innovaation avulla pystytään leikkauksessa syntyvän savun analysoinnilla erottamaan terve ja sairas kudos. Älyveitsi leikkaa kudosta valokaarella. Kudos höyrystyy ja syntyvä savukaasu sisältää pieniä haihtuvia molekyylejä, jotka älyveitsi analysoi. Älyveitsellä on saatu aikaan rohkaisevia tuloksia, muun muassa uusintaleikkausten tarve on vähentynyt selvästi, Niku Oksala kertoi.

Älyveitsen teknologia on nopeaa ja edullista. Oksala uskookin älyveitsellä olevan kansainväliset markkinat.

Projektipäällikkö Jyrki Latokartano jatkoi tapaamisen teknologiateemalla kertomalla yliopiston teollisuusrobotiikan tutkimuksesta sekä ihmisen ja robottien yhteistyöstä. Hervannan kampuksen RoboLabissa opiskelijat pääsevät kirjaimellisesti itse käsiksi robottien kehittämistyöhön. RoboLab Tampere on avoin myös robotiikan soveltamisesta kiinnostuneille yrityksille ja asiantuntijoille.

Kuva Jonne Renvall
Teksti Minna Puntila

Tampereen yliopistona toimivan Tampereen korkeakoulusäätiön perustajajäsenet ovat:

Suomen valtio,
Jane ja Aatos Erkon säätiö,