Pekka Sillberg: Tiedonkäsittelymallilla parannuksia ohjelmistojen ja datan uudelleenkäyttöön

SijaintiPohjoisranta 11 A, Pori
Porin yliopistokeskus, auditorio A125 ja etäyhteys
Ajankohta12.1.2024 10.00–14.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Jatkuvasti kasvava datan määrä aiheuttaa haasteita ohjelmistokehityksessä muun muassa tietointensiivisien sovellusten datan prosessoinnissa. Samalla on havaittu tarve datan ja datalähteiden loogiselle ja systemaattiselle hallinnalle, jotta ohjelmistoilla tuotettua tietoa voitaisiin käsitellä tehokkaasti. Diplomi-insinööri Pekka Sillberg kehitti väitöskirjassaan uutta yleiskäyttöistä tiedonkäsittelymallia, jolla voidaan parantaa sekä ohjelmistojen että datan uudelleenkäyttöä ja laadukkuutta.

Tietoa ja dataa tuotetaan jatkuvasti lisää kasvavalla tahdilla. Lisäksi tiedon monimuotoisuus lisääntyy, kun tieto koostuu entistä enemmän jäsentelemättömästä datasta. Suuren ”big datan” looginen ja systemaattinen hallinnointi muodostaa – fyysisten haasteiden ohella – merkittävän haasteen tulevaisuuden informaatiojärjestelmissä.

Väitöskirjassaan diplomi-insinööri Pekka Sillberg tutkii keinoja, joilla voidaan parantaa sekä käytettävissä olevan datan että ohjelmistokoodin laatua ja uudelleenkäytettävyyttä.

– Ohjelmistokehityksen normeissa on tiedostettu ohjelmiston kohteena olevan tiedon laatuparametreja, mutta ohjelmistojen laadusta puhuttaessa on perinteisesti keskitytty ohjelmakoodin mittaamiseen. Hallinnoitavan datan laadukkaalla uudelleenkäytöllä voidaan saavuttaa merkittäviä etuja esimerkiksi säästettäessä laskentaresursseja, Sillberg sanoo.

Väitöstutkimuksessa kehitetty yleiskäyttöinen ohjelmistomalli nitoo yhteen ohjelmistokehityksen ja datan hallinnoinnin hyödyntäen ohjelmistotekniikan tapoja käyttää suunnittelumalleja.  Se tarjoaa rakenteellisesti uuden menetelmän toistuvaisesta tietojenkäsittelystä ohjelmistoissa. Täten ohjelmistokehitys selkeytyy ja tulee ymmärrettävämmäksi.

Väitöstilaisuus perjantaina 12. tammikuuta

Diplomi-insinööri Pekka Sillbergin ohjelmistotekniikan alaan kuuluva väitöskirja Development of New Data Processing Model for Data and Software Reusability tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa perjantaina 12.1.2024 klo 12 alkaen. Paikkana on Porin yliopistokeskus, auditorio 125 (Pohjoisranta 11 A, Pori). Vastaväittäjänä toimii professori Markku Tukiainen Itäsuomen yliopistosta. Kustoksena toimii professori Kari Systä Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.

Tutustu väitöskirjaan.

Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä.