Parempaan yritysverotukseen -kirjan julkistamistilaisuus

2.4.2019 11.00–13.00
Ilmoittautumisaika päättyy 28.3.2019,21.59
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Suomen yritysverojärjestelmä on merkittävässä taitekohdassa. Kansainvälinen yhteistyö on jo tuonut ja tuo jatkossakin mukanaan runsaasti muutoksia verolainsäädäntöön. Muutosten keskellä on huolehdittava Suomen yritysverojärjestelmän toimivuudesta ja maan kansainvälisestä kilpailukyvystä. Seuraavan eduskunnan ja hallituksen on osaltaan pyrittävä luomaan edellytyksiä entistä paremmalle yritysverojärjestelmälle.

Paremman yritysverotuksen kehittämisen tueksi tarvitaan ajantasaista oikeudellista tutkimustietoa. Suomen eturivin vero-oikeuden asiantuntijoiden yhteistyönä on syntynyt kirja Parempaan yritysverotukseen, jossa tarkastellaan eri näkökulmista yritysverotuksen ajankohtaisia haasteita ja kehittämistarpeita. Kirja on osa Tampereen yliopiston Parempaan yritysverotukseen -tutkimushanketta, jota on rahoittanut Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliiton TT-säätiö. Kirjan on kustantanut Edita.

Parempaan yritysverotukseen -kirja koostuu kahdestatoista artikkelista, joissa käsitellään muun muassa yritysverotuksen veropohjaa ja vaihtoehtoisia yritysveromalleja, digitalisoituvan talouden haasteita yritysverotukselle, yritysverotuksen ja yhtiöoikeuden rajapintaa, yritysten tuloverotuksen yksityiskohtia, arvonlisäverotuksen uudistushankkeita ja verotusmenettelyn kehittämistä.

Tervetuloa keskustelemaan tiestä parempaan yritysverotukseen kirjan tekijöiden kanssa! Keskustelua pohjustavat alustuksillaan Seppo Penttilä, Anita Isomaa-Myllymäki, Martti Nieminen ja Matti Urpilainen.

Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään torstaina 28.3. martti.nieminen [at] tuni.fi (Martti Niemiselle)

Tilaisuuden ohjelma:

Tutkimusprojektin ja kirjan esittely
Pekka Nykänen, KTT, HM, vero-oikeuden professori, Tampereen yliopisto

Yritysverotuksen muutosnäkymät
Seppo Penttilä, OTT, vero-oikeuden professori (em.), tutkimusjohtaja, Tampereen yliopisto

Korkean digitalisaation liiketoimintamallien verotus tulevaisuudessa
Anita Isomaa-Myllymäki, KTT, OTL, verojohtaja, Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Kansainvälinen yritysverojärjestelmä murroksessa
Martti Nieminen, KTT, OTM, vero-oikeuden yliopistonlehtori, Tampereen yliopisto

Verotuksen ennakoitavuuden parantaminen: lainsäätäjä, Verohallinto, tuomioistuimet, yritykset
Matti Urpilainen, OTT, vero-oikeuden yliopistonlehtori, Tampereen yliopisto