Panu Karjalainen palkittiin liikenteen hiukkaspäästöjen tutkimuksesta

Julkaistu 21.11.2022
Ansioistaan aerosolitutkimuksen alalla palkittu Panu Karjalainen työskentelee yliopistotutkijana Tampereen yliopiston tutkijakollegiumissa. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Aerosolialan tutkimusta ja koulutusta tukeva Aerosolitutkimussäätiö on valinnut vuoden nuoreksi tutkijaksi Tampereen yliopiston Panu Karjalaisen. Hän sai palkinnon uraauurtavasta työstään hiukkaspäästöjen ja mittausmenetelmien tutkimuksen saralla. Lisäksi säätiö myönsi ansioituneen tutkijan tunnustuspalkinnon Helsingin yliopiston professori Tuukka Petäjälle.

Panu Karjalainen sai palkinnon ansioistaan väitöskirjatyön jälkeisestä tutkimuksesta, joka liittyy liikenteen ja moottoreiden aerosoliemissioihin. Tutkimuksessaan Karjalainen on keskittynyt erityisesti sääntelyn ulkopuolelle jääviin päästökomponentteihin ja lähteisiin.

Aerosolitutkimussäätiö toteaa palkintoperusteluissaan, että Karjalainen on innovatiivisesti osallistunut uusien kokeellisten menetelmien kehittämiseen, hän on muun muassaa julkaissut ensimmäisen aikaerotteisen mittauksen henkilöauton pakokaasun sekundääriaerosolin muodostuspotentiaalista. Hän on toiminut menestyksekkäästi aerosolitutkimuksen ja teollisuuden rajapinnassa käsitellen esimerkiksi erilaisten teknologisten ratkaisujen toimintaa päästöjen vähentämisessä.

– Suomessa on maailmanluokan osaamista päästöjen mittaustekniikoissa, vähäpäästöisten teknologioiden kehittämisessä sekä ilmanlaadun seurannassa. On hienoa saada tehdä tutkimusta, jolla voi olla sekä tieteellistä että yhteiskunnallista vaikuttavuutta, Panu Karjalainen sanoo.

Tekniikan tohtori Panu Karjalainen on väitellyt Tampereen teknillisestä yliopistosta vuonna 2014. Parhaillaan hän työskentelee yliopistotutkijana Tampereen yliopiston tutkijakollegiumissa (Tampere Institute for Advanced Study) ja Aerosolifysiikan laboratoriossa. Aiemmin hän on työskennellyt yliopistossa Suomen Akatemian tutkijatohtorina sekä vierailevana tutkijana MAN Truck & Bus AG:ssa, Ilmatieteen laitoksella ja Lundin yliopistossa.

Professori Petäjälle tunnustusta merkittävästä työstä aerosolitutkimuksen parissa

Helsingin yliopiston fysiikan professori Tuukka Petäjä palkittiin ansioistaan sekä suomalaisen aerosolitutkimuksen edistäjänä että alansa eurooppalaisen tutkimusinfrastruktuurin kehittäjänä. Petäjä on erikoistunut kokeelliseen ilmakehätieteeseen.

Palkintoperusteluissa todetaan, että Petäjä on pyrkinyt integroimaan eri tutkimusinfrastruktuurien havaintosarjoja erityisesti ilmakehän aerosolihiukkasten pitoisuuksiin vaikuttavien prosessien ymmärryksessä. Tämä on tuottanut suomalaiselle yhteisölle näkyvyyttä, huomiota ja rahoitusta kansallisesti, Euroopan tasolla sekä globaalisti.

Petäjän mukaan pitkäaikaisten ja yhteismitallisten mittausten ylläpito ja kehittäminen ovat välttämätöntä esimerkiksi ilmastonmuutoksen ja ilmanlaadun kokonaiskuvan seuraamiseksi.

– Luotettava ja laaja mittausaineisto tarvitaan tiedepohjaisten päätösten tueksi. Erityisesti havaintojen kehittäminen ja integrointi vaatii avointa yhteistyötä tieteenalojen rajojen yli, Petäjä sanoo.

Viime vuodet Petäjä on johtanut ilmakehän pienhiukkasiin, hivenkaasuihin ja pilvien havainnointiin keskittyvän ACTRIS tutkimusinfrastruktuurin Suomen toimintaa sekä kansanvälistä tutkimusyhteistyötä. Lisäksi hän toimii Pan Eurasian Experiment (PEEX) ohjelman tieteellisenä johtajana ja johtaa lukuisia Euroopan Unionin rahoittamia tutkimushankkeita. Hän on myös Ilmakehätieteen keskuksen INARin varajohtaja. Tampereen yliopiston fysiikan yksikkö osallistuu INARin toimintaan.

Nuoren tutkijan palkinto jaettiin ensimmäistä kertaa

Aerosolitutkimussäätiö jakoi palkinnot Ilmaston ja ilmakehän osaamiskeskuksen (ACCC – Atmosphere and Climate Competence Center) tiedekonferenssin yhteydessä Tampereella maanantaina 21.11.2022

Säätiö myönsi nuoren tutkijan palkinnon nyt ensimmäistä kertaa. Palkinto on suunnattu nuorelle tutkijalle, joka on ansioitunut aerosolitutkimuksen, -koulutuksen ja/tai -teknologian alalla sekä osoittanut luovuutta, omaperäisyyttä ja itsenäisyyttä tutkijana. Palkinnon arvo on 5 000 euroa.

Ansioituneen tutkijan palkinto on suunnattu urallaan puolivälin tietämissä olevalle tutkijalle. Palkinnon arvo on 20 000 euroa.

Professori Jorma Keskinen, Tampereen yliopisto
jorma.keskinen [at] tuni.fi