Pankki- ja vakuutusalan mullistus nostaa esiin teknologian kipupisteet

Julkaistu 17.5.2021
Lasse Koskinen/ Kuva: Jonne Renvall
Professori Lasse Koskinen sanoo, että uusi teknologia nostaa esiin suuria periaatekysymyksiä, jotka koskevat vakuutus- ja finanssialan lisäksi koko yhteiskuntaa. Kuva: Jonne Renvall
Big data, tekoäly ja lohkoketjut mullistavat pankki- ja vakuutusalaa, joka joutuu digitalisaation seurauksena kohtaamaan monia yhteiskunnallisia muutospaineita ja kipupisteitä lainsäädännöstä riskien hallintaan.

Tampereella esitellään 19. toukokuuta 2021 tuloksia Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelmaan kuuluvasta FinTech -tutkimus- ja innovaatiohankkeesta, jossa on mukana teknologian kehittäjiä, finanssivalvojia ja yliopistoja noin 30 Euroopan maasta. Suomesta hankkeeseen osallistui Tampereen yliopiston vakuutustieteen oppiala yhteistyössä Suomen ja Ruotsin finanssivalvojien kanssa.

Tampereen yliopiston vakuutustieteen professori Lasse Koskinen sanoo tutkimushankeen tulosten osoittavan, että vakuutus- ja finanssisektori on eturintamassa big datan, tekoälyn ja lohkoketjuteknologian soveltamisessa.

Uusien digitaalisten järjestelmien luotettavuus ja ymmärrettävyys nousevat esiin erityisesti riskien hallinnassa.

–  Tekoälyn ja datan louhinnan periaatekysymykset ovat niin isoja, että ne eivät voi koskea vain vakuutus- ja finanssialaa vaan ne ovat laajasti modernin teknologian yksi suuri heikkous tai kriittinen piste, Koskinen sanoo.

Yliopistot ja finanssifirmat ovat kehittäneet tutkimushankkeen yhteydessä uusia sovelluksia, joiden data, koodit ja tutkimusartikkelit tulevat julkisesti kaikkien saataville.

Sovellukset liittyvät tekoälyn käyttöön sijoitussalkun hallinnassa, kryptovaluuttojen analysointiin ja joukkorahoitusten luottoriskimallinnukseen.

Koskinen sanoo, että vaikka monet asiat muuttuvat vakuutus- ja finanssialalla, niin vanhat suuntamerkit silti säilyvät.

Tavallisen kuluttajan kannalta mullistus voi tarkoittaa sitä, että tarjolle tulee vakuutusjärjestelmiä, jotka mittaavat vakuutuksen ottajan oikeaa käytöstä ja toimintaa pelkän riskiarvion sijasta. Autovakuutus voidaan hinnoitella entistä tarkemmin todellisen ajokäyttäytymisen mukaan. Vastaavia järjestelmiä on tulossa myös terveyshenkivakuutuksiin.

Koskinen arvioi, että robotteja ja tekoälyä käytetään tulevaisuudessa entistä enemmän varainhoidossa ihmistyön tukena.

Uudesta teknologiasta hyötyvät Koskisen mukaan kaikki vakuutusalan osapuolet, myös kuluttajat.

– Vakuutusyhtiön etu on pienemmät vahingot ja turvallisempi toiminta. Hyötyä tulee myös asiakkaille, sillä tämä lisää kilpailua ja tarjontaa. Sama kehitys näkyy myös pankkipuolelle, Koskinen sanoo.

Lisätietoja: Professori Lasse Koskinen, puh. 050 318 7574, lasse.koskinen [at] tuni.fi

Finanssiteknologiahankkeen loppuseminaari 19.5.2021

Seminaaria voi seurata tästä linkistä: https://tuni.zoom.us/j/66729367015