Painettu sanomalehti tuo lukijoille turvaa, mutta digiäkään ei torjuta

Julkaistu 19.4.2023
Kirjan kansikuva.
Kevään aikana useat maakuntalehdet ovat ilmoittaneet painetun sunnuntainumeronsa lakkauttamisesta. Tärkeimpänä syynä on jakelun kallistuminen, mutta taustalla voi havaita myös turhautumista sanomalehtien digitalisoitumisen hitauteen. Painettua sanomalehteä on alettu pitää aikansa eläneenä uutisvälineenä. Kuka enää lukee sanomalehteä ja mihin sitä tarvitaan? Mä lehden luin -teoksessa vastausta haetaan lukijoilta itseltään.

Mä lehden luin -teoksessa sanomalehden lukemista tarkastellaan laadullisen yleisötutkimuksen keinoin lukijoiden näkökulmasta. Siinä selvitetään, kuinka Karjalaisen ja Hämeen Sanomien lukijat ovat muodostaneet suhteen oman alueensa lehteen ja kuinka he käyttävät sanomalehteä sen kolmella eri alustalla: paperilehtenä, digitaalisena näköislehtenä ja verkkolehtenä.

Tutkimus hyödyntää osin unohduksiin jäänyttä obsläs-menetelmää. Siinä tutkija käy yhdessä lukijan kanssa läpi päivän lehteä selvittääkseen, mitä ja miten tämä on sitä lukenut. Analyysissä paneudutaan erityisesti siihen, miltä lukeminen tuntuu, ja millaisiin tilanteisiin sanomalehden eri olomuodot ihmisten arjessa kytkeytyvät.

Tutkimus osoittaa, että sanomalehdellä on yhä lukijoilleen suuri merkitys osana arkisia rutiineja ja eri medioista tulvivan informaation tarjonnan jäsentäjänä. Monet lukijat käyttävät lehden eri olomuotoja rinnakkain, joten ne ovat pikemminkin toistensa täydentäjiä kuin korvikkeita. Lukijoiden näkökulmasta sanomalehden merkitys paikallisten asioiden ja maailman menon seuraamisessa ei näytä olevan vakavasti uhattuna. Tulokset valavat uskoa siihen, että sanomalehtien tulevaisuus on valoisampi kuin vallalla oleva keskustelu antaa olettaa.

Kirjoittajat ovat journalismin tutkijoita Tampereen yliopistossa. Tutkimuksen on rahoittanut Helsingin Sanomain Säätiö. Tampere University Pressin kustantama kirja on avoimesti saatavilla mm. Trepo-julkaisuarkistossa ja kansainvälisessä OAPEN Libraryssa.

Teoksen julkistamistilaisuus järjestetään tiistaina 25.4. klo 14–17 Päivälehden museossa Helsingissä (Ludviginkatu 3–4).

Kirjan viitetiedot:

Heikki Heikkilä, Heikki Hellman & Liisa Ovaska: Mä lehden luin: Yleisön suhde painettuun ja digitaaliseen sanomalehteen. Tampere University Press, 2023.

Lisätietoa teoksesta:
Apulaisprofessori Heikki Heikkilä, heikki.heikkila [at] tuni.fi, puh. 050 3498266
Dosentti Heikki Hellman, heikki.hellman [at] tuni.fi, puh. 040 5713184
Väitöskirjatutkija Liisa Ovaska, liisa.ovaska [at] tuni.fi, puh. 050 597 9432