Päättäjille helpotusta koronatiedon tulvaan

Julkaistu 14.9.2020
Tens of thousands of research findings on the coronavirus have been published globally..
Koronasta oli syyskuun puolivälissä julkaistu yli 80 000 tutkimustulosta maailmanlaajuisesti. Tutkimuskatsaus auttaa jäsentämään valtavaa tietomäärää.
Koronapandemia ravistelee yhteiskuntia ja haastaa päätöksenteon. Miten pysyä perillä uusimmista tutkimuksista, joihin päätöksenteon pitäisi perustua? Tampereen yliopiston tutkijat ovat mukana Valtioneuvoston kokoamassa monitieteisessä tutkijaryhmässä, joka seuloo COVID-19 -tutkimuksia päättäjien avuksi. Muutkin kiinnostuneet voivat tilata katsaukset itselleen tietokayttoon.fi -portaalista.

Valtioneuvoston toimintamallissa tutkijat tuovat oman asiantuntemuksensa yhteiskunnan avuksi. Monitieteinen tutkijaryhmä valitsee koronaan liittyvistä uusista tutkimustuloksista Suomen oloihin soveltuvat ja koostaa niistä tiiviin otoksen.

Tampereen yliopisto vastaa tutkimusryhmässä kahden osa-alueen tutkimusvalinnoista; tuotantotalouden professori Saku Mäkinen kokoaa yhteen teknologiaan ja innovaatioihin liittyviä tutkimuksia ja apulaisprofessori Mari-Pauliina Vainikainen puolestaan vastaa koulutukseen ja oppimiseen liittyvistä tutkimuksista.

Tieteestä ahaa-elämyksiä koronatilanteen hallintaan

Pelkästään Maailman terveysjärjestö WHO:n Covid-19 -tutkimustietokannassa koronaa koskevia tutkimuksia on jo kymmeniä tuhansia. Valtavasta tietomäärästä voi olla vaikea suodattaa päätösten kannalta olennaisin tieto. Ajankohtaisuuden, soveltuvuuden ja tieteellisen pätevyyden perusteella katsauksiin valikoidut tutkimukset auttavat päättäjiä pysymään ajan tasalla viimeisimmästä koronatiedosta.

Mari-Pauliina Vainikaisen mukaan tutkimuskatsauksen ideana on tarjota päättäjille kättä pidempää koronatilanteen hallintaan.

– Tuotamme helpossa formaatissa tietoa tieteellisesti pätevistä koronatutkimuksista, jotka ovat kiinnostavia myös suomalaisesta näkökulmasta. Kooste ei ole kaikenkattava, mutta uskon sen osaltaan suitsivan julkista keskustelua pitämällä faktat kasassa, kiteyttää Vainikainen.

Saku Mäkinen toivoo katsauksen löytävän tiensä kaikkien tiedonjanoisten luo. Hän haluaa tuoda esille näkemyksiä siitä, miten teknologiaa ja innovaatioita voi hyödyntää eri tasoilla ihmisten parhaaksi.

–Tutkimuskatsaus tuottaa toivottavasti ahaa-elämyksiä muillekin kuin päättäjille. Sen avulla voi nopeasti laajentaa tietämyspohjaansa koronasta, Mäkinen toteaa.

Koronatietoa tämän päivän ja tulevaisuuden tarpeisiin

Asiantuntijoilla on vastuullinen rooli tutkimuskatsauksen laatijoina. Valintoja ohjaavat paitsi ajankohtaisuus myös tulevaisuuden skenaariot.

–Jokaisen osa-alueen valinnat ovat luonnollisesti sidoksissa aikaan ja paikkaan, mutta samaan aikaan kaikki me yritämme arvioida mikä voisi olla tärkeää pitkällä aikavälillä, Mäkinen sanoo.

– Oman roolin pitäminen neutraalina ja tutkimustiedon miettiminen monesta näkökulmasta on tässä tehtävässä tärkeää, summaa Vainikainen.

Tutkimusten ansiosta tulevaisuuden ratkaisuvalikoima laajenee.

– Globaalit kriisit tuovat mahdollisuuden kohdentaa ihmiskunnan resursseja. Korona on yhdistänyt kansainvälisen tutkijayhteisön etsimään yhdessä ratkaisuja taudin taltuttamiseen ja sen tuomien haittavaikutusten pienentämiseen. Nyt kehitettyjen innovaatioiden ansiosta voidaan varautua paremmin vastaaviin uhkiin tulevaisuudessa, pohtii Mäkinen.

COVID-19 -tutkimuskatsaukset julkaistaan kahden viikon välein elo-, syys- ja lokakuussa. Tutkimusryhmä tuottaa koosteita kymmeneltä eri osa-alueelta, joilta kultakin katsaukseen nostetaan viitisen merkittävää uutta tutkimusta ja tutkimustulosta. Nimetyt tutkijat vastaavat itsenäisesti osa-alueidensa tutkimuksen seuraamisesta ja raportoinnista.

Lue lisätietoa ja ilmestyneet COVID-19 -tutkimuskatsaukset ja tilaa samalla uusimmat katsaukset omaan sähköpostiisi tietokayttoon.fi-portaalista.

Lisätiedot:

Saku Mäkinen, professori, Johtamisen ja talouden tiedekunta, Tampereen yliopisto
puh. 040 544 1088
saku.makinen [at] tuni.fi (saku[dot]makinen[at]tuni[dot]fi)

Mari-Pauliina Vainikainen, apulaisprofessori, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
puh. 050 437 7303
mari-pauliina.vainikainen [at] tuni.fi (mari-pauliina[dot]vainikainen[at]tuni[dot]fi)

Teksti: Anna Aatinen
Kuva: Jonne Renvall