Pääministeri Sanna Marin on Tampereen yliopiston Vuoden Alumni

Julkaistu 7.9.2020
Sanna Marin
Tampereen yliopisto on nimittänyt Vuoden Alumniksi pääministeri, hallintotieteiden maisteri Sanna Marinin. Rehtori Mari Walls julkisti valinnan yliopiston lukuvuoden avajaisjuhlassa maanantaina 7. syyskuuta.

Viime vuonna uuden Tampereen yliopiston historian ensimmäiseksi Vuoden Alumniksi valittiin lääketieteellisten biomateriaalien tohtori Suvi Haimi, joka on biohajoavia pakkausmateriaaleja kehittävän Sulapac Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.

Nuori, kokenut poliitikko

Sanna Marin on Suomen kolmas naispääministeri ja itsenäisen Suomen ensimmäinen tamperelainen pääministeri. Kun Marin joulukuussa 2019 nimitettiin pääministeriksi 34-vuotiaana, hän oli maailman nuorin pääministeri ja valtavan kansainvälisen mediahuomion kohde.

Nuoresta iästään huolimatta Sanna Marin on kokenut poliitikko. Tampereen kaupunginvaltuustoon hänet valittiin SDP:n edustajana vuonna 2013 ja hän johti kaupunginvaltuustoa vuosina 2013−2017. Kansanedustajana Marin on toiminut vuodesta 2015. Hän toimi liikenne- ja viestintäministerinä pääministeri Antti Rinteen hallituksessa.

Tampereen yliopiston Vuoden Alumniksi valitaan työssään uraauurtava tai erinomainen henkilö, joka on tehnyt näkyväksi yliopiston, yhteiskunnan ja alumnien vuorovaikutusta. Vuoden Alumnit ovat yhteiskunnallisia vaikuttajia kotimaassa tai ulkomailla ja vahvistavat yliopiston tunnettuutta ja mainetta.

– Yliopistomme on ylpeä yhteisömme kasvattien onnistumisista ja osaamisista. Pääministeri Sanna Marinin vaikuttava ura antaa loistavan esimerkin siitä, miten myös yliopiston vaikuttavuus voi rakentua yliopistosta valmistuvien asiantuntemuksen ja osaamisen pohjalta, toteaa rehtori Mari Walls

Avajaisjuhlassa pitämässään tervehdyspuheessa Marin kiitti kunniasta tulla valituksi Tampereen yliopiston Vuoden Alumniksi. Samassa yhteydessä hän osoitti kiitoksensa yliopistolle koronaviruspandemian leviämisen estämisessä.

– Maailmanlaajuinen koronaviruspandemia on vaatinut tänä vuonna kansalaisilta ja yhteiskunnan eri toimijoilta paljon. Myös korkeakouluissa on jouduttu ottamaan käyttöön poikkeuksellisia järjestelyjä ja haluan osaltani kiittää teitä osuudestanne siihen, että tautitilanne on Suomessa pysynyt hyvänä, Sanna Marin painotti.

Tieteen keinoin ratkaistaan globaaleja haasteita

Sanna Marin on syntynyt Helsingissä. Täyttäessään kahdeksan vuotta hän muutti perheensä kanssa Pirkkalaan, jossa hän on asunut lapsuutensa ja nuoruutensa kouluvuodet. Tampereen yliopistosta Marin valmistui hallintotieteiden maisteriksi vuonna 2017. Opiskeluaikanaan hän oli jäsenenä aikaisemman Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan (TAMY) edustajistossa ja yliopistokollegiossa.

Politiikkaan Marin on kertonut lähteneensä mukaan, koska halusi vaikuttaa siihen, miten yhteiskunta näkee kansalaisensa ja heidän oikeutensa. Niin ihmisoikeudet ja yhdenvertaisuus kuin esimerkiksi ympäristöarvot ovat lähellä Marinin sydäntä. Hän näkee tieteellä keskeisen roolin globaalien haasteiden ratkaisussa.

– Tieteen avulla ratkaistaan merkittäviä koko yhteiskuntaa koskevia ongelmia. Tiede, tutkimus ja innovaatiot ovat keskeinen keino, kun ratkaisemme kestävällä ja oikeudenmukaisella tavalla ilmastonmuutoksen tai pandemian kaltaisia nykyisiä ja tulevia globaaleja haasteita, Marin sanoi tervehdyspuheessaan.

Katso tallenne Tampereen yliopiston lukuvuoden avajaisista

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Teksti: Minna Puntila