Otto Lehtinen voitti kirjallisuuden Tiiliskiven

Julkaistu 22.2.2021
Kuva: Gummerus/Marek Sabogal
Otto Lehtinen kuvaa sekä vanhuutta, että lapsuutta vakuuttavasti, kiittelee Tiiliskivi-palkintoraati. Kuva: Gummerus/Marek Sabogal
Tampereen yliopiston kirjallisuustieteen opiskelijoiden Tiiliskivi-palkinnon sai tänä vuonna Otto Lehtisen romaani Nämä kallisarvoiset asiat (Gummerus). Palkinto 2020 jaettiin nyt kahdettakymmenettä kertaa.

Tiiliskivi-raadin mukaan Lehtinen käsittelee voittajateoksessaan tuoreella ja rajulla tavalla vanhuutta sekä ikääntyneen parin välistä dynamiikkaa, jonka raati näki kiinnostavana avauksena kotimaisen nykykirjallisuuden kentälle. Romaani on raadin mielestä lukukokemuksena sekä liikuttava että luotaantyöntävä.

– Nämä kallisarvoiset asiat on samanaikaisesti intensiivinen ja viipyilevä kokonaisuus. Teos käsittelee monia suuria teemoja, kuten perhesuhteita, väkivaltaa ja yksinäisyyttä useiden henkilöhahmojen kautta, ja onnistuu siinä uskottavasti. Kieli on tarkkaa ja jättää lukijan nieleskelemään kaikessa karuudessaan ja kauneudessaan, palkintoraati arvioi.

Palkitun teoksen kerronta jättää raadin mukaan lukijalle tilaa tehdä omia johtopäätöksiä tapahtuneesta. Kerronta pitää lukijan kuitenkin määrätietoisesti otteessaan.

– Näkökulmaromaanien haasteena on säilyttää kaikki kertojat yhtä kiinnostavina ja tarinan kannalta mielekkäinä, mutta tässä henkilöhahmot pysyvät tasavertaisina ja kokonaisuus ehjänä. Lehtinen kuvaa sekä vanhuutta, että lapsuutta vakuuttavasti. Erityismaininta siitä, kuinka onnistuneesti iäkäs aviopari on kirjoitettu tarinaan väkivallan, muistisairauden ja koston teemojen keskelle. Nämä kallisarvoiset asiat jättää sanattomaksi, palkintoraati ihastelee.

Tampereen kirjallisuustieteen opiskelijoista koostuva raati luki viime syksyn aikana kymmeniä kotimaisia teoksia, joiden joukosta finaaliin valittiin viisi teosta. Palkinnon tarkoituksena on antaa huomiota teoksille, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet vaille ansaitsemaansa huomiota. Finaaliin tänä vuonna pääsivät Lehtisen teoksen lisäksi Karoliina Niskasen Tilhi (Bazar Kustannus), Jarkko Volasen Varjoihmiset (Teos), Hanna Tuomisen Kaikki vesi kädellä (Aviador) ja Tarja Leinosen Tuohitähtipuu (Karisto).

Tiiliskivi on Tampereen yliopiston kirjallisuudenopiskelijoiden ainejärjestö Teema ry:n vuosittain jakama kirjallisuuspalkinto. Palkinnon ideana on nostaa esiin laadukkaita kotimaisia kaunokirjallisia teoksia, jotka eivät ole saaneet ansaitsemaansa huomiota mediassa. Kiertopalkintona oleva tiiliskivi on peräisin Finlaysonin seinästä ja symboloi palkitun kirjan painavaa tekstiä samalla kun punatiili kuvaa palkinnon tamperelaista alkuperää.

Tiiliskivi-ehdokkaiden valintaprosessissa on pyritty ottamaan mahdollisimman kattavasti huomioon monenkokoiset kustantamot ja eri kaunokirjallisuuden lajit romaaneista sarjakuviin ja esseistä runoihin. Tiiliskiven historia ulottuu vuoteen 2001, mistä lähtien Finlaysonin tehtaan seinästä peräisin oleva järkäle on kiertänyt yhteensä jo kahdeksantoista kirjailijan luona. Tiiliskivi-palkinnon ovat voittaneet mm. Satu Vasantola, Marko Annala, Heikki Salo, Katja Kettu ja Riikka Pelo ja ehdokkaina ovat olleet esimerkiksi Sofi Oksanen ja Emma Puikkonen.