Osallistuvan budjetoinnin tueksi on julkaistu verkkokäsikirja

Julkaistu 12.4.2022
Kaksi henkilöä työskentelee tietokoneilla.
Empowering Participatory Budgeting in the Baltic Sea Region (EmPaci) -projekti on julkaissut osallistuvaa budjetointia käsittelevän verkkokäsikirjan. Uusin tutkimustieto, käytännön vinkit ja aiheen taustat kerrotaan käsikirjassa havainnollisesti, ja se on tarkoitettu niin työssään osallisuusasiaa pohtiville kuin aiheesta kiinnostuneille asukkaille. Päättyneessä EmPaci-projektissa Suomesta mukana olivat LAB-ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto.

Tuore verkkokäsikirja kokoaa yhteen lähes kolmen vuoden työrupeaman osallistuvan budjetoinnin kehittämisen parissa, jonka eteen projektipartnerit eri maista ovat työskennelleet. Mukana on taustoitusta osallistuvasta budjetoinnista, sen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä käytännön tukea asukasnäkökulmaa kartoittavien analyysien toteuttamiseen.

– Verkkokäsikirja on suunnattu osallisuusasioiden parissa työskenteleville kuntatoimijoille, järjestöille ja aiheesta kiinnostuneille asukkaille. Englanninkielinen sivusto sisältää tietopankin, joka on tarkoitettu myös tutkijoiden käyttöön, hankkeen vastuullinen johtaja Lotta-Maria Sinervo Tampereen yliopistosta kertoo.

Käsikirja perustuu EmPaci-projektissa toteutettuun tutkimukseen ja käytännön pilotteihin.

– Lisäksi verkkokäsikirja käsittelee viestinnän suunnittelemista ja toteuttamista sekä sitä, millaisia teknisiä työkaluja osallistuvan budjetoinnin toteuttamisessa voidaan hyödyntää, TKI-asiantuntija Annukka Heinonen LAB-ammattikorkeakoulusta kertoo.

– Esittelemme projektimaissa toteutettuja osallistuvan budjetoinnin pilotteja sekä Train the Trainer -valmennuskonseptia, joka tukee osallistuvan budjetoinnin käyttöönottoa ja toteutusta.

Osallistuvan budjetoinnin verkkokäsikirja tarjoaa ajankohtaista tietoa ja käytännön kokemuksia käyttäjäystävällisessä muodossa – teksteinä, kuvina ja videoina. Aineistoa on saatavilla englannin lisäksi suomeksi, saksaksi, puolaksi, liettuaksi, latviaksi ja venäjäksi.

Tutustu osallistuvan budjetoinnin käsikirjaan EmPacin verkkosivuilla.

EmPaci-projekti päättyi vuodenvaihteessa, mutta kehittäminen jatkuu kaikille avoimessa ja kansainvälisessä verkostossa, PBbase – Network for Participatory Budgeting in the Baltic Sea Region, joka järjestää muun muassa verkkotapahtumia. Verkoston toimintaan voi tutustua ja osallistua LinkedInissä.

Lisätiedot

Lotta-Maria Sinervo, Tampereen yliopisto, 050 509 9042, lotta-maria.sinervo [at] tuni.fi
Annukka Heinonen, LAB-ammattikorkeakoulu, 044 708 5150, annukka.heinonen [at] lab.fi

Kuva: Essi Kannelkoski