Osallistuvan budjetoinnin toteutustavat tutuksi uusien oppaiden avulla

Julkaistu 12.8.2021
Pöydällä tietokoneet ja kaksi henkilö pöydän ääressä.
Osallistuva budjetointi (osbu) on jo Suomessa kohtalaisen suosittua, mutta Itämeren alueella vain harvat kunnat toteuttavat sitä vakiintuneesti. EmPaci-projektin suomalaiset partnerit, LAB-ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto, ovat nyt julkaisseet viestintäsuunnitelmapohjan ja video-oppaan osallistuvan budjetoinnin suunnittelun ja toteutuksen tueksi.

Osallistuva budjetointi on nykyaikainen demokraattisen päätöksenteon prosessi, jossa asukkaat pääsevät vaikuttamaan oman kotikaupunkinsa tai -kuntansa julkisten varojen käyttöön ideoimalla, kehittämällä ja äänestämällä. Osallistuvaa budjetointia voidaan toteuttaa monin eri tavoin. EmPaci – Empowering Participatory Budgeting in the Baltic Sea Region -projektin tuottama ja juuri julkaistu Osallistuva budjetointi haastaa hallintoa -video selventää, mitä osallistuva budjetointi tarkoittaa ja miten sitä voidaan vaiheittain lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan.

– Kunnat ovat innokkaasti lähteneet kokeilemaan osallistuvaa budjetointia. Kuitenkin kuntaorganisaation kyky ja valmius toteuttaa osallistuvaa budjetointia saattaa helposti jäädä huomiotta. Kuntalaisten aktiivisen osallistumisen lisäksi osallistuva budjetointi tarvitsee tekijänsä myös kuntaorganisaatiossa, muistuttaa EmPaci-projektin vastuullinen johtaja Lotta-Maria Sinervo Tampereen yliopistosta.

EmPacissa on tehty myös englanninkielinen viestintäsuunnitelmapohja, Communication and Dissemination Plan (CDP) Guidelines (Pdf). Sen avulla erityisesti kuntatoimijoiden on helpompaa tunnistaa teemaan liittyviä rajoitteita ja erityispiirteitä ja siten ryhtyä suunnittelemaan osallistuvan budjetoinnin viestintää.

– Monimuotoisuus haastaa myös viestintää. Osallistuva budjetointi kerää parhaimmillaan yhteen erilaisia asukkaita, vapaaehtoisaktiiveja, tutkijoita, asiantuntijoita sekä kuntapäättäjiä ja viranhaltijoita. Erilaisille ihmisille on hyvä viestiä osbusta eri tavoin ja monipuolisissa kanavissa, jotta kaikki saisivat tarvittavan tiedon helposti ja ymmärrettävästi, sanoo TKI-asiantuntija Annukka Heinonen LAB-ammattikorkeakoulusta.

Viestintäsuunnitelmassa kuvataan viestintäprosessin oleellisia vaiheita ja tapoja arvioida asukkaiden sekä muiden yhteistyötahojen tarpeita. Suunnitelmassa annetaan myös käytännön vinkkejä vaikeasti tavoitettavien ryhmien, kuten nuorten, ikäihmisten sekä työttömien tavoittamiseen, viestinnän suunnitteluun ja toimivien viestintäkanavien valintaan. Lisäksi mahdolliset osallistuvan budjetoinnin viestintään liittyviä esteet on nostettu esiin suunnitelmassa. Näiden vinkkien ja EmPaci-projektin pilottikuntien käytännönläheisten esimerkkien avulla osallistuvaa budjetointia toteuttava kunta tai kaupunki voi koota omaan tilanteeseensa parhaiten soveltuvan viestintäsuunnitelman.

Osallistuvan budjetoinnin oman toteutuksen suunnittelun voi aloittaa esimerkiksi Klaipedan yliopiston ja Rostockin yliopiston toteuttamasta Participatory Budgeting Blueprint -oppaasta (Pdf), jossa esitellään erilaisia osallistuvan budjetoinnin toteutuksia ympäri maailmaa. Oppaassa pohditaan muun muassa millaisia haasteita kunkin osbun avulla pyritään ratkaisemaan, mitkä asiat tekevät osallistuvasta budjetoinnista innovatiivisen tai onnistuneen sekä millaisia haasteita voi nousta esiin.

EmPaci-projektiin, pilottikuntien toteutuksiin sekä erilaisiin työkaluihin ja oppaisiin voi tutustua osoitteessa www.empaci.eu. (Siirryt toiselle sivustolle).

Projektia on tukemassa myös Suomen Kuntaliitto.

Lisätietoja:
Lotta-Maria Sinervo, Tampereen yliopisto