Osaamisella edelläkävijäksi: Pk-yritys hyötyy huippututkimuksesta

Julkaistu 19.9.2022
Kaksi henkilöä kumartuneena näppäimistön ylle.
Merkittävä joukko suomalaisista pk-yrityksistä tekee yhteistyötä korkeakoulujen kanssa. Muotoina korostuvat koulutus- ja rekrytointiyhteistyö, opinnäytetyöt sekä innovaatioihin liittyvä kehittäminen, kertoo syksyn 2022 pk-yritysbarometri. Pirkanmaalla pk-yritykset tekevät yliopistoyhteistyötä piirun verran muuta maata enemmän. Maamme yliopistoista Tampereen yliopisto onkin Suomen suurin yritysyhteistyön tekijä.

– Pk-yritykset ovat tärkeä osa eri toimialojen arvoketjuja. Ne ovat myös merkittäviä ilmastonmuutosta torjuvien teknologioiden kehittäjiä ja energiatehokkaiden toimintatapojen toteuttajia. Haluamme mahdollistaa pk-yritysten menestyksen myös tulevaisuudessa, sanoo Tampereen yliopiston tutkimus- ja innovaatiopalveluiden johtaja Pauli Kuosmanen.

Yhteistyömuotoja on monia ja niitä tarjotaan niin tutkimuksen, tuotekehityksen kuin osaamisen kehittämisen tueksi.

– Yliopisto on riippumaton kumppani, jonka avulla etenkin pienempien yritysten mahdollisuus osallistua tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan laajenee merkittävästi, Kuosmanen toteaa.

Pk-yritysbarometrin mukaan yhteistyöltä odotetaan tyypillisimmin tietopohjan ja osaamisen vahvistumista; uuden teknologian, menetelmän tai laitteen käyttöönottoa tai näkemystä tulevaisuuden kehitystrendeistä ja markkinoista. Tamperelaisen metalliteollisuusyritys Ata Gearsin ja Tampereen yliopiston vuosien kumppanuus on toteuttanut juuri näitä tavoitteita.

– Perheyrityksenä kykenemme ketterään päätöksentekoon ja pysymme maailman trendien muutoksessa mukana. Satsaamme vahvasti tutkimukseen ja osaamisen kehittämiseen, missä yliopistoyhteistyö on avainasemassa. Vaikka olemme pk-yritys, on tiedeosaaminen meillä huippuluokkaa ja kehittäminen tärkeässä roolissa, sanoo toimitusjohtaja Hanna Miettinen.

Tampereen yliopiston pitkäaikainen yhteistyökumppani, Ylöjärvellä toimiva FlexIT Finland on mullistanut letkuasennelmien valmistuksen uudenlaisella tuotantokonseptilla, jonka kehitystyössä yliopisto on ollut vahvasti mukana. Toimitusjohtaja Mika Saarinen kokee, että käytäntö ja akateeminen maailma lyövät yliopistoyhteistyössä kättä päälle hienolla tavalla.

– Olemme saaneet yliopistolta hyviä tekijöitä, niin opiskelijaprojekteihin kuin myös palkkalistoillemme. Opiskelijat ovat innovatiivisia nuoria, ja heidän kysymyksensä ja ideansa ovat meille silmiä avaavia.

Pirkanmaalaisten pk-yritysten tulevaisuudenusko on muuta maata vahvempi

Epävarma maailmantilanne laskee voimakkaasti pk-yritysten näkymiä lähiajan suhdannekehityksestä. Pirkanmaalla yritykset näkevät tulevaisuuden kuitenkin hieman myönteisemmin kuin yritykset muualla maassa tai lähialueilla.

Kilpailukyvyn ylläpitäminen haastaa yrityksiä uudistumaan, hyödyntämään uutta teknologiaa ja toimintatapoja sekä kansainvälistymään. Näihin haasteisiin Tampereen yliopisto vastaa tarjoamalla monipuolisia palveluita, yhteistyöalustoja ja verkostoja.

– Yliopisto tarjoaa yrityksille kehittämistoiminnan osaamista ja väylän kansainvälisen tiedeyhteisön äärelle. Ympäröivän yhteiskunnan palveleminen on yliopistojen ”kolmas tehtävä”, jonka Tampereen yliopisto näkee todella tärkeänä, Pauli Kuosmanen sanoo.

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioyhteistyöhön on runsaasti mahdollisuuksia organisaation koosta tai toimialasta riippumatta. Suurten ja pienempien yritysten kanssa tehtävän yhteistyön dynamiikka on erilainen, mutta perustarpeet samat:

– Osaamisen uudistaminen, innovaatiokyvykkyyden kasvu, kasvun edellytysten luonti, yrittäjyyden tukeminen, ekosysteemeihin ja verkostoihin pääsy, listaa kumppanuuspalvelupäällikkö Pasi Vakaslahti.

Siinä missä suurten yritysten kanssa yhteistyö on muodollisempaa, pk-sektorille räätälöidyt palvelut perustuvat ketteryyteen ja henkilöiden väliseen nopeaan toimintaan. Yhteistyön muodoissa huomioidaan pk-yritysten tarpeet, resurssit ja toimintaympäristö.

– Liikkeelle voi lähteä yksittäisestäkin tarpeesta, ja kasvattaa yhteistyötä tarpeen mukaan. Esimerkiksi maksuton Pulmaperjantai® -palvelumme on hyvä matalan kynnyksen palvelu, josta aloittaa. Siinä asiantuntijamme auttavat esimerkiksi tuoteidean, laiteprototyypin tai kehittämisajatuksen eteenpäin viemisessä, Vakaslahti vinkkaa.

Tutustu Pulmaperjantaihin ja muihin matalan kynnyksen palveluihimme

Ota yhteyttä ja kysy lisää palveluistamme yrityksille

Yhteyshenkilö