Oppimisen iloa pääsykoepaineiden sijaan - yhteiskuntatutkimuksen pääsykoe historiaan

Julkaistu 20.2.2020
Lukiolaisia tutustumassa Tampereen yliopistoon
Oletko kiinnostunut ihmisestä, yhteiskunnasta ja ajattelemaan oppimisesta? Kiinnostavatko yliopisto-opinnot, mutta pääsykoe mietityttää? Haluaisitko saada opintopisteitä jo pyrkiessäsi yliopistoon? Mikäli vastasit edellä oleviin kysymyksiin kyllä, voit unohtaa perinteisen valintakokeen ja osallistua verkkokurssille, joka saattaa olla väyläsi yliopistoon.

Tampereen yliopiston yhteiskuntatutkimukseen tutkinto-ohjelmaan voit ensimmäistä kertaa saada opiskeluoikeuden suoriutumalla hyvin keväällä järjestettävästä verkkokurssista nimeltään Yhteiskunta tänään.

Verkkokurssin suorittaneista 40 parasta hakijaa kutsutaan valintahaastatteluun ja haastattelun läpäisseet saavat opinto-oikeuden. Syksyllä opintojen alkaessa kaikilla näyttöreitiltä valituilla on näin jo suoritettuna 5 opintopistettä. Samalla verkkokurssi tutustuttaa sekä teemaan että yliopisto-opintoihin. Haastattelussa pääsee puolestaan tutustumaan ennakkoon tutkinto-ohjelman opettajiin.

- Yhteiskuntatutkimuksen tutkinnon sisältöjä ei opiskella lukiossa paljoakaan, joten näyttöreitti tarjoaa mahdollisuuden hakijalle selvittää, olisiko tämä itseä kiinnostava ala. Aiemmin päntättiin pääsykokeisiin, mutta nyt verkkokurssin kautta opinto-oikeuden saava oppii sekä yhteiskuntatieteellistä ajattelutapaa ja hankkii viisi opintopistettä jo kevään aikana, sanoo yliopistonlehtori, yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelmasta vastaava Marko Salonen.

Professori Liisa Häikiön mukaan ensin verkkokurssilla harjoitellaan kurssialustan käyttöä ja tehtävien tekemistä, sitten vähitellen kurssin rytmi tiivistyy.  Verkkokurssin kaikki tehtävät on pisteytetty ja pisteistä muodostuva vertailuluku merkitsee tiettyä arvosanaa. Häikiö myös kertoo, että hyvin tiedoin suoritettu kurssi on hyvä pohja haastatteluun.

Kurssi on avoin kaikille, joten sen voi suorittaa mikäli haluaa pohtia omaa kiinnostustaan alaan. Vaikka päätyisikin opiskelemaan jotakin muuta, kevään urakoinnista on palkkiona viisi suoritettua opintopistettä. Kurssi myöskään ei mene hukkaan, vaikka hakija pääsisi suoraan todistusvalinnan kautta opiskelijaksi, sillä opintojen alkaessa on jo viisi opintopistettä suoritettuna.

Professori Häikiön mukaan verkkokurssin viesti on luottamus tulevaisuuteen.

- Opiskelu on hauskaa ja sen tulee olla innostava kokemus, kuitenkin pääsykoe oli tilanteena hyvin paineinen.  Tällä näyttöreittivalinnalla haluamme muistuttaa, että ei ole yhtä kohtaa, joka ratkaisee elämän suunnan. Kannattaa myös muistaa, että jos ei saa tällä hakukerralla opiskeluoikeutta, voi opintoja kurssin suorittamisen jälkeen jatkaa avoimen yliopiston opintojen kautta, ja edetä niin kutsuttua avoimen väylää, jos aihe kiinnostaa, Liisa Häikiö kannustaa.

Verkkokurssille voit kirjautua maaliskuun ajan ja kurssi on aktiivisesti käynnissä huhtikuun, eli kurssin ehtii tehdä, vaikka ylioppilaskirjoitukset olisivat kesken. Kurssin suorittamiseksi sinun tulee hankkia opinto-oikeus avoimen yliopiston kautta yhteishaun päättymiseen mennessä eli aikaa on huhtikuun ensimmäiseen päivään klo 15 saakka.

Varsinainen kurssi alkaa maanantaina 2.3.2020 maaliskuun kestävällä itsenäisellä opiskeluosuudella, jonka jälkeen huhtikuussa kurssi etenee viikoittaisella aikataululla. Kurssi päättyy maanantaina 11.5.2020 ja valintahaastattelut järjestetään toukokuun lopussa.

Kurssi on maksuton ja se järjestetään yhteistyössä Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelman kanssa. Samaa kurssia voi käyttää opiskeluoikeuden hakemiseen myös Helsingin yliopistoon. Näyttöreitillä haettaessa pitää kurssin lisäksi osallistua korkeakoulujen yhteishakuun 18.3. - 1.4.2020. Näyttöreitti on osa korkeakoulujen opiskelijavalintauudistusta.

Hyödyllisiä linkkejä:

Tutustu keväällä 2019 järjestetyn kurssin kokemuksiin, opiskelijoiden videot YouTubessa.

Kevään verkkokurssista Tampereen yliopiston Opiskelijan oppaassa

Täältä löydät avoimen yliopiston ohjeet tunnusten hakuun.

Tietoa näyttöreitistä.

Näyttöreitistä Opintopolku.fi:ssa

Lisätietoja:
Opintokoordinaattori johanna.elo [at] tuni.fi (Johanna Elo) ja camilla.pynninen-kangas [at] tuni.fi (Camilla Pynninen-Kangas)