Opiskelijat suunnittelivat Jokereille uutta harjoitushallia – Uusi halli halutaan rakentaa puusta

Julkaistu 11.6.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Jääkiekko
Vantaan Kivistöön suunniteltu monitoimiareena palvelisi jääkiekkoilijoiden lisäksi myös muiden lajien urheilijoita ja tapahtumia. Lopullista päätöstä pääareenan ja kahden harjoitushallin rakentamisesta ei ole tehty.

Jääkiekkoseura Jokerit on järjestänyt Tampereen yliopiston kanssa suunnittelukilpailun uuden harjoitushallin pystyttämiseksi. Seuran toiveena on rakentaa halli puusta, minkä takia Jokerit otti yhteyttä Tampereen yliopiston rakennusopin professori Markku Karjalaiseen.

– Heillä oli vahva tahtotila suunnitella areena puusta. Minulla on tältä alalta 25 vuoden kokemus. Vantaan Kivistön alueella on paljon puurakentamista, mikä vaikutti päätökseen. Myös ekologiset syyt vaikuttivat, Karjalainen toteaa.

Vantaa Multipurpose Ice Arena -kilpailun voittajaksi selvisi ukrainasta kotoisin oleva arkkitehtuurin opiskelija Elvira Lehostaieva. Wood Ambassador –niminen suunnitelma palkittiin 2 000 euron pääpalkinnolla.

– Suunnittelutyö oli pakollinen harjoitustyö kurssille. 35 opiskelijaa oli mukana. Taso oli hyvä, ottaen huomioon, että tehtävä oli vaativa, Karjalainen toteaa.

Halli palvelisi koko pääkaupunkiseutua

Monitoimiareenan yleisökapasiteetti on 7 000. Pääareenan lisäksi opiskelijat suunnittelivat kaksi harjoitushallia. Jokereiden lisäksi kilpailun järjestelyissä oli mukana Kiekko-Vantaan jääkiekkoseura.

– Kiekko-Vantaan tavoitteena on nousta pääsarjaan tulevaisuudessa. Tätä tavoitetta varten he kaipaavat suurempaa hallia. Kiekko-Vantaa ja Jokerit maksoivat kilpailun kulut puoliksi, Karjalainen sanoo.

Jokereiden toimitusjohtaja Jukka Kohonen kertoo, että hallin suunnittelun lähtökohtana oli monipuolinen käyttö.

– Yleisemmällä tasolla näen, että tämä on koko pääkaupunkiseudun urheilijoille tärkeä paikka. Kyseessä on aito monitoimiareena, jonka käyttötarkoitus on muutettavissa muiden urheilulajien ja tapahtumien tarpeisiin nopeasti, Kohonen toteaa.

Puurakentaminen voi olla vientivaltti

Hallin ensisijaisiksi käyttäjiksi on suunniteltu Kiekko-Vantaan edustusjoukkuetta sekä Jokereiden junioreita.

– Tosiasia on se, että yleisöareena ei Suomessa pyöri taloudellisesti pelkästään jääurheilun varassa. Siksi käyttötarkoitusta täytyy pystyä muuttamaan. Hallin sijainnin suunnitellussa on otettu huomioon myös logistiikka, hallille täytyy päästä helposti myös ilman autoa, Kohonen sanoo.

Hallin lopullista sijaintia ei vielä ole tarkennettu. Lopullista sijoituspaikkaa ja rahoitusta selvitellään Vantaan kaupungin ja mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

– Vantaan kaupungilta on saatu osoitettua hallille tontti, mutta he eivät vielä ole ottaneet kantaa lopulliseen päätökseen. Monesti tällaiset kilpailut ovat tarkemman suunnittelun pohjana, Karjalainen kertoo.

Kohonen näkee puurakentamisessa myös taloudellista vientipotentiaalia. Kilpailun selitteessä mainitaan erityisesti Kiinan kasvavien jääkiekkomarkkinoiden merkitys.

– Näen, että puusta tehtävät komponenttiratkaisut ovat mahdollista vientitavaraa tulevaisuudessa, Kohonen kertoo.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuva: Pixabay / Pexels.com