Opiskelijat kehittämässä vuorovaikutusta korkeakouluyhteisössä

Julkaistu 20.5.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Möly ja media -tiimi
Möly ja media -tiimiläiset vasemmalta alkaen: Vilma Hyttinen, Ella Aaltonen, Roosa Niemi, Henna Yli-Hukka sekä edessä Pihla Loula ja Sanna Stenberg.
Uudessa Tampereen korkeakouluyhteisössä panostetaan opiskelijaprojekteihin, joissa opiskelija on asiantuntija. Opiskelijat pääsevät vaikkapa kehittämään keinoja vuorovaikutuksen lisäämiseen korkeakoulussa. Yksi esimerkki uudenlaisista opinnoista on innovaatioalusta Smart Campus Innovation Lab.

Tampereen yliopiston ja TAMKin yhteistyönä toteutetaan monialaisia, autenttiseen kontekstiin ja käytännön kehittämiseen integroituvia opiskelijaprojekteja.

– Opiskelijoissa on valtavaa luovaa potentiaalia ja osaamista. Haluamme, että koko korkeakouluorganisaatiomme on heille eräänlainen kehittämisen “living lab”, jossa heillä on mahdollisuus olla mukana rakentamassa huomisen korkeakouluyhteisöä hyvin konkreettisella tavalla ja samalla kehittää osaamistaan monipuolisesti, kertoo Tampereen yliopiston johtava asiantuntija Ilkka Haukijärvi.

Tarkoituksena on myös kehittää toimintamalleja ja laajentaa oppimis- ja innovaatioympäristöä siten, että se tukee paremmin ympäröivää yhteiskuntaa ja työelämäyhteistyötä.

Innovaatioalusta Smart Campus Innovation Lab eli tuttavallisemmin SCIL on hyvä esimerkki uudenlaisesta tavasta suorittaa opintoja. SCIL on Tampereen korkeakouluyhteisön sisäisen kehittämisen ekosysteemi, jonka keskiössä on opiskelijoiden asiantuntijuus ja oppiminen. SCILissä eri alojen opiskelijat työskentelevät monialaisissa tiimeissä yhdessä korkeakoulujen asiantuntijoiden kanssa.

– SCILin projekteissa parasta on nähdä se, kun opiskelija-asiantuntijat oppivat yhdessä uusia asioita ja voittavat itsensä, kertoo projektivalmentaja Eija Syrjämäki.

Tänä keväänä yksi SCILin projekteista oli Möly ja media -projekti, jonka päätarkoituksena oli kehittää keinoja vuorovaikutuksen lisäämiseen Tampereen korkeakouluyhteisön sisällä. Projektikurssilaiset sopivat yhdessä, että he haluavat viestiä kanssaopiskelijoille Instagramin kautta. Tarkoituksena oli tavoittaa opiskelijat ja kertoa siitä, mitä Tampereen korkeakouluyhteisössä oikein tapahtuu.

Ryhmä uskoo, että heidän projektikokemuksensa on vain yksi esimerkki siitä, mihin uusi korkeakouluyhteisö voi parhaimmillaan taipua.

– Projekti on konkreettinen osoitus siitä, mitä korkeakoulumuutos voi opiskelijalle tarkoittaa, projektiin osallistunut Pihla Loula sanoo.

Teksti: Pihla Loula ja Möly & Media -tiimi
Kuva: Eija Syrjämäki

Lisätietoja:

Eija Syrjämäki, SCIL projektivalmentaja, eija.syrjamaki [at] tuni.fi (eija[dot]syrjamaki[at]tuni[dot]fi)
Ilkka Haukijärvi, johtava asiantuntija
, ilkka.haukijarvi [at] tuni.fi (ilkka[dot]haukijarvi[at]tuni[dot]fi)