Opiskelijat juhlivat uuden lukuvuoden avajaisia ympäri kaupunkia

Julkaistu 12.9.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Avajaiset
Loppuillan bileet järjestettiin Tullikamarin Pakkahuoneella.
Keskiviikon aikana opiskelijat järjestivät muun muassa flashmobeja linja-autoissa ja esittelivät sitsikulttuuria.

Opiskelijat ovat olleet monessa mukana Tampereen yliopiston avajaisviikolla. Erilaisten esitysten ja tempausten tarkoituksena on ollut tuoda opiskelijakulttuuria tutuksi kaupunkilaisille sekä luoda uusia perinteitä uudessa yhteisössä.

Keskiviikkoaamuna työmatkalaiset saattoivat päästä kuuntelemaan ilmaista konserttia linja-auton penkeillä, kun Teekkarikuoro suoritti useamman flashmobin TKL:n linja-autoissa aamupäivän aikana.

Teekkarikuoro
Teekkarikuoron jäsenet nousemassa linja-autoon yllätysesitystä varten.

– Saimme mukaan viisi laulajaa. Meillä on jonkin verran työssäkäyviä jäseniä, ja muutamilla ihmisillä oli pakollisia luentoja, mutta hyvä kokoonpano saatiin kasaan. Jokaisen esityksen jälkeen saimme aplodit kanssamatkustajilta, Teekkarikuoron varapuheenjohtaja ja keikkavastaava Noora Haimila toteaa.

Uusi Tampereen yliopisto näkyy avajaisviikon aikana ympäri Tamperetta.

Linja-automatkustajat saivat kuulla muun muassa laulut Perunoiden kiehuessa ja Vesipoikien marssi. Myös Tampereen yliopiston laulajat järjestivät keskiviikkona yllätysesityksiä busseissa.

Molemmilla akateemisilla seuroilla on pitkät perinteet: Teekkarikuoro on perustettu vuonna 1985 ja Tampereen yliopiston laulajat jo vuonna 1964.

Pikku G
Illan bileiden pääesiintyjä oli rap-artisti Pikku G.

Opiskelijajärjestöt vastaavat viihteestä ja yhteisöllisyydestä

Päivän aikana toimintaansa esittelivät myös monet muut opiskelijajärjestöt. Akateeminen Mahti järjesti tanssiesityksiä Sorsapuistossa, ja elektronisen musiikin seura Spinni esitteli myös omaa osaamistaan Sorin aukiolla.

– Opiskelijayhteisössä on paljon monipuolista osaamista ja on mahtavaa, että saatiin avajaisissa tuotua tätä esiin, Tampereen ylioppilaskunta TREY:n yhteisöasiantuntija Meeri Pekkola toteaa.

TAMK:in uudet opiskelijat juhlivat eilen Tursajaisia. Juhlat alkoivat kulkueella TAMK:lta Keskustorille, jossa uudet opiskelijat vannoivat valan.

Sitsit
Sitseille oli vapaa pääsy. Pöytäjuhlissa oli lauluja ja ohjelmaa monista eri sitsiperinteistä.

Sitsikulttuuri on olennainen osa opiskelijaelämää

Iltapäivällä Tullikamarin klubilla järjestettiin koko kansan sitsit. Tapahtuman tarkoituksena oli tarjota kaikille halukkaille mahdollisuus tutustua tähän akateemiseen pöytäjuhlaan, joka on olennainen osa suomalaista opiskelijakulttuuria. Mukaan oli ilmoittautunut sata ihmistä.

– Ajatuksena on se, että opiskelijat näyttävät mitä sitsikulttuuri on. Meidänkin yliopistossa on monenlaista sitsikulttuuria, ja tässä tapahtumassa tähän hienoon perinteeseen pääsevät kaikki halukkaat tutustumaan, Pekkola kertoo.

Philipp Müller ja Jari Salo ovat molemmat jatko-opiskelijoita, joille sitsikulttuuri on vielä hieman tuntematon akateeminen tapahtuma.

– Halusin tietää, mistä sitseissä oikein on kyse. Suomalaiset opiskelijat puhuvat niistä niin paljon, Müller kertoo.

– Pitäähän nämä kokea, koska en ole itse aiemmin aktiivisesti sitseihin osallistunut, Salo toteaa.

Loppuillaksi opiskelijat suuntasivat bileisiin Tullikamarin Pakkahuoneelle. Bileiden viihteestä vastasi rap-artisti Pikku G.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuvat: Jonne Renvall & Tampereen Teekkarikamerat