Opintojakso koronavirustapausten tartunnanjäljityksestä avautuu 1. kesäkuuta

Julkaistu 25.5.2020
nainen laboratoriossa nostaa pipettiä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Tampereen yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto järjestävät yhteistyössä opintojakson koronavirustapausten kontaktien kartoittamisesta ja altistuneiden jäljityksestä.

Opintojakso avautuu maanantaina 1.6. klo 8.00, mutta sen sisältöihin voi tutustua jo nyt Itä-Suomen yliopiston verkkosivuilla, jonne myös opintojaksolle ilmoittautuminen avataan. Opintojakso on avoinna vuoden 2020 loppuun.

Verkossa järjestettävä opintojakso on avoin kaikille, mutta se on suunnattu ensisijaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja alan opiskelijoille.

Opintojakson käytännön toteutuksesta vastaavat Itä-Suomen yliopisto ja Tampereen yliopisto.

THL varautuu tuleviin tarpeisiin keräämällä listaa jäljitystyöhön haluavista

THL kokoaa yhteystietolistaa julkisen sektorin ulkopuolella toimivista henkilöistä, organisaatioista ja yhteisöistä, jotka haluavat tarjota resurssejaan kuntien ja sairaanhoitopiirien tartunnanjäljitystyöhön, mikäli epidemian eteneminen kiihtyy uudelleen.

Yhteystietolistalle liittymisen edellytyksenä on aiempi kokemus tai osaaminen tartuntatautien torjuntatyöstä. Myös opintojakson suorittaneet voivat ilmoittautua listalle.

THL toimii vain yhteystietojen välittäjänä, eikä esimerkiksi tarkasta listalle ilmoittautuneiden soveltuvuutta jäljitystyöhön. Sairaanhoitopiirit ja kunnat vastaavat tartunnanjäljitystyöstä ja henkilöiden valinnasta.

•     Muualla kuin julkisella sektorilla työskentelevät voivat ilmoittautua listalle täyttämällä yhteystietolomakkeen.
  •     Julkisella sektorilla työskentelevät voivat olla yhteydessä omaan organisaatioonsa.
  •     Kunnat ja sairaanhoitopiirit voivat pyytää yhteystietolistan sähköpostitse osoitteesta koronajaljitystuki [at] thl.fi (koronajaljitystuki[at]thl[dot]fi).

Lisätiedot

Varmistettujen tai epäiltyjen koronavirustapausten kontaktien kartoittaminen ja jäljitys -opintojakso: suunnittelija Elsi Similä, Itä-Suomen yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelu Aducate, elsi.simila [at] uef.fi, puh. 050 413 3252

Yhteystietojen kerääminen tartuntajäljitystyöhön: suunnittelija Saana Saske, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, koronajaljitystuki [at] thl.fi, puh. 029 524 7199