Opinto-ohjaajat avaavat tien korkeakouluopintoihin

Julkaistu 13.10.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Merja Hanhimäki ja Elina Saarinen Tampereen ammattikorkeakoulusta.
"Opinto-ohjaajien on luotava nuorille uskoa tulevaisuuteen", sanovat Merja Hanhimäki ja Elina Saarinen Tampereen ammattikorkeakoulusta.
Opiskelun ja työelämän muutokset vaativat uudenlaista toimintaa opinto-ohjaajilta, mutta myös korkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten väliseltä yhteistyöltä. Aiheet nousivat esiin Tampereen korkeakouluyhteisön OPO-seminaarissa, joka järjestettiin etäyhteyksin perjantaina 8.10.2021.

Seminaarin teemana oli toisen asteen oppilaitosten ja korkeakoulujen välinen yhteistyö, jota vahvistetaan tavoitteellisesti.

– Tiiviimmällä yhteistyöllä tavoitellaan monipuolisten väylien avaamista korkeakouluopintoihin sekä opintojen keston lyhentämistä, oppimisen ja hyvinvoinnin tuen päällikkö Merja Hanhimäki Tampereen ammattikorkeakoulusta kertoo.

– Yhteistyössä luodaan uusia tapoja levittää tietoa korkeakouluopinnoista toisella asteella. Samalla herätellään nuorissa kipinää korkeakouluopintoihin, lisää opiskelijarekrytoinnin suunnittelija Elina Saarinen Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto ovat järjestäneet seminaarin jo useamman kerran yhdessä. Juniversity oli ensimmäistä kertaa mukana uutena järjestäjänä. Seminaari on tavallisesti suunnattu toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajille, mutta nyt kohderyhmänä olivat myös aineenopettajat ja rehtorit.

Moninaisuus ja tiedon paljous haastavat opinto-ohjaajia

Hakijoiden ja opiskelijoiden joukko on entistä monimuotoisempi. Erilaiset taustat, tarpeet ja valmiudet vaativat opinto-ohjaajilta panostamista yksilölliseen ohjaukseen. Tasa-arvoinen yhteiskunta edellyttää korkeakouluopintojen saavutettavuutta kaikille oppijoille.

– Korkeakoulussa opiskelun tulee olla mahdollista kaikille, joilla opiskeluvalmiudet ja hyvinvointi ovat riittävät, Hanhimäki painottaa.

Opinto-ohjaajilla on tekemistä myös opiskelua ja uravalintoja koskevissa asenteissa. Tekniikan ala kaipaa enemmän naisia ja hoitoala enemmän miehiä. Maahanmuuttajia ohjataan liian helposti juuri hoitoalalle.

– Hyvä opinto-ohjaaja avaa mahdollisuuksia nuorelle ja osaa esittää oikeat kysymykset, jotka auttavat nuorta tekemään valintoja itse, Hanhimäki pohtii.

Opinto-ohjaajien on hallittava valtavaa tietomäärää, sillä uusia koulutuksia tulee tarjolle ja työelämä muuttuu kovaa vauhtia. Koulutusmahdollisuuksia ja hakutapoja on monia erilaisia. Vuonna 2020 tuli voimaan opiskelijavalintauudistus.

Hanhimäki ja Saarinen ovat huomanneet, että toisen asteen opiskelijat kokevat paineita korkeakouluopintoihin hakemisesta ja kaipaavat opinto-ohjaajan kannustusta valintojensa tueksi.

– Heistä tuntuu, että vain huippuarvosanat kelpaavat ja opiskelupaikan on osuttava kerralla nappiin. Opinto-ohjaajien on luotava nuorille uskoa tulevaisuuteen. Suunnitelmia voi aina muuttaa, ja jokainen löytää paikkansa tavalla tai toisella.

Seminaarin nettisivut: https://events.tuni.fi/oposeminaari/

Teksti ja kuva: Emmi Suominen