Onko ihmisarvo ikäkysymys?

Julkaistu 8.2.2019
Seminaari Ageism in Society: Practices, Policies and Interventions Tampereen yliopistossa ke 13.2. klo 10.00 – 16.15 Pinni A -rakennuksen Paavo Koli -salissa, Kanslerinrinne 1

Onko ikä vain numero tai asennekysymys, vai jakaako ikä yhä ihmisiä stereotyyppisiin ja eriarvoisiin asemiin? Mihin suuntaan suhtautuminen ikääntyneisiin ihmisiin kehittyy Euroopassa ja millä keinoin ikäsyrjinnän muotoja tulisi tehdä näkyväksi ja purkaa? Mitä Suomessa käyty viimeaikainen keskustelu laitoshoivasta kertoo ikääntyneiden arvostuksesta?

Näitä ajankohtaisia, koko ikääntyvää maailmaa koskevia kysymyksiä käsitellään Tampereen yliopiston järjestämässä asiantuntijaseminaarissa Ageism in Society: Practices, Policies and Interventions.

Seminaarin järjestää EU-rahoitteinen EuroAgeism –verkosto (Marie Sklodowska-Curie ITN-ohjelma), jossa koulutetaan iän ja syrjinnän välisen suhteen ymmärtävää uutta ammattilaisten, tutkijoiden ja vaikuttajien asiantuntijasukupolvea.

Verkostossa usean yliopiston ja erilaisten sidosryhmien yhteistyössä ikäsyrjintää tarkastellaan mm. mediassa, työelämässä, terveydenhoidossa, lainsäädännössä, poliittisessa päätöksenteossa, pitkäaikaishoivassa, ja pitkäikäistymisen vaikutusten perspektiivistä. Hankkeessa toimivat yliopistot ovat eri puolilla Eurooppaa: Suomi, Ruotsi, Tšekki, Skotlanti, Puola, Israel, Hollanti ja Belgia.

- Ageismi on siitä epälooginen syrjinnän muoto, että siinä itse asiassa syrjimme itsemme vanhempaa versiota, huomauttaa tutkimusjohtaja Pirjo Nikander Tampereen yliopistosta.

Seminaarin puhujina ovat kansainvälisen EuroAgeism tutkimusverkoston tutkijat ja Tampereen yliopiston asiantuntijat. Lisäksi Noora Järnefelt Eläketurvakeskuksesta kertoo työpaikkojen ikäilmapiiristä ja kansanedustaja, eduskunnan ikääntymisverkoston varapuheenjohtaja Heli Järvinen tuo keskusteluun poliittisten päättäjien näkökulmia.

Puheenvuorot ja keskustelu ovat englanninkielisiä.

Seminaarin ohjelma:

Lisätietoja: