Olemme merkittävä toimija laajalla hyvinvointipolitiikan alalla

Julkaistu 6.11.2020
Kannata meitä -kasvo, työelämäprofessori Elli Aaltonen
Työelämäprofessori Elli Aaltonen liittyi varainhankinnan kannatusjoukkueeseen. Kannata meitä -teema nostaa valokeilaan tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan kärkialat ja tutkijat. Monialaisuuden lisäksi vahvuuksiamme ovat laajat yhteistyöverkostot ja tahtotilamme rakentaa kestävää maailmaa yhdessä ympäröivän yhteiskunnan kanssa.
– Tulin kotiin. Näin voin sanoa, kun 45 työvuoden jälkeen aloitin työelämäprofessorina Tampereen yliopistossa. Täällä suoritin ensimmäisen sosiaalihuollon tutkintoni 1970-luvulla, painottaa yhteiskuntatieteiden tohtori, dosentti Elli Aaltonen. Hänen työelämäprofessuurinsa on osa monialaista kokonaisuutta, johon kuuluu hyvinvointipolitiikan tutkimusta, opetusta, verkostoyhteistyötä ja yhteiskunnallista vaikuttamista.

Elli Aaltonen jäi eläkkeelle Kansaneläkelaitoksen pääjohtajan tehtävistä samaan aikaan, kun hänet kutsuttiin tämän vuoden alussa työelämäprofessoriksi. Hän on ehtinyt pitkällä urallaan työskennellä muun muassa Itä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtajana, johtajana kuntien sosiaali- ja terveydenhuollossa ja asiantuntijana monessa ministeriössä. Ellillä on kokemusta myös kehitysyhteistyöstä ja EU:n kehittämishankkeista. Rinnalla on kulkenut valtakunnallisia ja kansainvälisiä järjestötehtäviä. Hän on myös vasta valittu SPR:n puheenjohtaja.

– 2000-luvulla työskentelin lähialueyhteistyössä, joka tarkoitti Venäjän ja Baltian maiden sosiaali- ja terveyspolitiikan strategista kehittämistä. Nämä erilaiset tehtävät vaikeissakin oloissa ovat opettaneet minulle sen, että asioita pitää lähestyä yhdessä paikallisten ihmisten kanssa ja heidän ehdoillaan. Enemmän ilmiölähtöisesti ja vähemmän rakenteiden ja hallinnon kautta.

– Tampereen yliopisto on merkittävä toimija laajalla hyvinvointipolitiikan alalla. Teemme tutkimusta monitieteisesti hyvinvointipalvelujen sekä ehkäisevän ja ennakoivan toiminnan rajapinnassa. Vaikutamme myös monissa verkostoissa. Koen, että työelämäprofessorina tehtäväni on viedä tutkimuksen ja koulutuksen merkitystä ja vaikutuksia ympäröivään yhteiskuntaan ja toisaalta tuoda yhteiskunnan ja käytännön työelämän terveiset yliopistoon.

Kannata meitä -teema nostaa esiin monialaisuutemme sekä laajat yhteistyöverkostomme

– Yliopiston pitää hengittää kahteen suuntaan. Meidän on oltava lähellä yhteiskuntaa ja sen verkostoja. Tarvitsemme yhteistyötä julkiseen, yksityiseen ja järjestökenttään sekä käytännön kokemuksia ja näkemyksiä elävästä elämästä, Elli miettii.

Varainhankintaa tehdään Tampereen yliopistossa tänä syksynä Kannata meitä -teemalla. Lahjoitukset mahdollistavat uusien tutkimusavausten tekemisen sekä antavat pitkäjänteistä tukea koulutukselle. Teema nostaa valokeilaan tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan kärkialat ja tutkijat. Monialaisuuden lisäksi vahvuuksiamme ovat laajat yhteistyöverkostot ja tahtotilamme rakentaa kestävää maailmaa yhdessä ympäröivän yhteiskunnan kanssa.

– Meillä on yliopistossa hyvä ja kunnianhimoinen strategia, joka katsoo monitieteisesti tulevaisuuteen. Koulutus ja tutkimus ovat tulevaisuudessakin yhä enemmän Suomen kehityksen ja hyvinvoinnin kulmakiviä.

Lahjoita yliopistolle -sivuille

Kuva: Jonne Renvall