“Oleellisinta on oppimisprosessi” — monialaista ja oppilaslähtöistä projektioppimista

Julkaistu 20.10.2021
Valokuva, kuvituskuva nuoresta Juniversityn tiedeluokassa.
Kuva: Eino Ansio
Tampereen yliopiston Juniversity tarjoaa opettajille ja kasvattajille tukea tiedekasvatuksen aloittamiseen ja opetuksen kehittämiseen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle saakka. Meille oppimisessa tärkeää on innostavuus, monialaisuus sekä oppijalähtöisyys. Katso alta tuore videomme, tutustu toimintaan ja lähde mukaan!

Uudella monialaista projektioppimista käsittelevällä videolla kuullaan muun muassa yläkoulun opettajan ja väitöskirjatutkijan Elina Viron ajatuksia projektioppimisesta sekä sen tavoitteista.

Opettajana on tärkeää muistaa pitää fokus matkassa projektituotoksen sijaan. Oleellisinta on aina oppimisprosessi, Elina Viro muistuttaa.

Perusopetuksessa ja toisella asteella eri oppiaineiden sisällöt jäävät helposti irrallisiksi toisistaan. Ympäröivässä maailmassa kuitenkin samaan ilmiöön linkittyy monia oppiaineita. Projektioppiminen tarjoaa luontevan ja oppijalähtöisen tavan eheyttää opetusta. Nykyinen perusopetuksen opetussuunnitelma vaatii opetukseen sisällytettäväksi vähintään yhden monialaisen kokonaisuuden.

Projekteissa tulee samalla kertaa harjoiteltua oppiaineen sisältöjä, esimerkiksi matematiikkaa, sekä kaikille tulevaisuudessa tärkeitä työelämätaitoja. Muun muassa ryhmätyöskentely, oman työskentelyn aikatauluttaminen, tietotekniset taidot sekä epävarmuuden sietokyky saavat harjoitusta.

Miten ja miksi – monialaista projektioppimista: katso video YouTubesta.

Alkuperäisen julkaisun löydät Juniversityn verkkosivulta.

juniversity [at] tuni.fi
tuni.fi/juniversity