Nuorisotutkimusseura palkitsi Ella Mattilan gradun

Julkaistu 5.11.2021
Nuoristotutkimusseuran opinnäytekisassa palkitut.
Palkittuja vasemmalta oikealle kukkien kanssa: kunniamaininnan saanut Priska Niemi-Samppa (gradusarja), gradusarjan voittaja Ella Mattila ja amk-sarjan voittanut Siiri Tammisalo. Kuva: Nuorisotutkimusseura
Nuorisotutkimusseura on jälleen palkinnut parhaat nuorisotutkimukselliset opinnäytetyöt. Kilpailun pro gradu -sarjan voiton vei Ella Mattila Tampereen yliopistosta.

Nuorisotutkimusseuran tämän vuoden kilpailuun lähetetyissä opinnäytetöissä nuoruutta tarkasteltiin muun muassa kansalaisaktivismin, psykososiaalisen hyvinvoinnin, sosiaalisen median toimijuuden, pandemiaselviytymisen ja seksuaalisuuden kehyksissä. Nuoria ja nuoruutta lähestyttiin myös analysoimalla muun muassa opetussuunnitelmia, kirjastoasiakkuutta, nuorisotyötä ja aktiivisen kansalaisuuden periaatteita.

Kilpailun pro gradu -sarjassa voiton vei selvällä piste-enemmistöllä Ella Mattilan Tampereen yliopiston kasvatustieteen ja kulttuurin oppiaineeseen tehty pro gradu -työ About time – Sami concept of time in the Finnish curriculum.

Eri korkea-asteen oppilaitosten ja tieteenalojen asiantuntijoista koostuva raati antoi työlle paljon kiitosta muutenkin kuin visionäärisen aihevalintansa vuoksi.

– Työ on ehjä, hallittu ja tyylikäs esitys, joka osoittaa selkeästi tekijänsä tieteellistä ajattelukykyä ja kirjoittamisen taitoa. Gradusarjan parhaaksi arvioidussa tutkielmassa tarkastellaan kohdetta, jolla on diskursiivista voimaa jokaisen nuoren elämässä, onhan opetussuunnitelma teksti, joka raamittaa koulupäivien ja oppituntien sisältöjä varsin kokonaisvaltaisella, mutta ei aina niin näkyvällä, tavalla. Onkin tärkeää kysyä, miten opetussuunnitelmissa, jotka pyrkivät määrittämään, miten asiat ovat, huomioidaan – vai huomioidaanko mitenkään – erilaisten kieli- ja kulttuurivähemmistöjen  merkitysmaailmojen ja kulttuurisesti perittyjen tärkeyksien kirjo, raati painotti.

AMK-sarjan voitti Siiri Tammisalon työ Kinkyys minäkuvan rakentajana. Työ on tehty Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogi-tutkinnon opinnäytteenä. Kilpailussa jaettiin myös kunniamainintoja.

Opinnäytetyökilpailullaan Nuorisotutkimusseura haluaa lisätä nuorisotutkimuksen tunnettuutta oppialana. Nuorisotutkimusseura on palkinnut parhaat nuorisotutkimukselliset pro gradu -tutkielmat vuodesta 2001 lähtien. AMK-töitä on palkittu vuodesta 2013 alkaen. Amk-sarjaan voivat osallistua vuorovuosina perustutkintojen ja ylemmän amk-tutkintojen opinnäytteet. Tänä vuonna vuorossa olivat YAMK-tutkintojen opinnäytteet.

Palkinnot jaettiin Nuorisotutkimuspäivillä 4.11.2021. Kilpailuun osallistui tänä vuonna 25 pro gradua ja 23 AMK-tutkinnon opinnäytettä.

Lue uutinen ja katso kaikki palkitut Nuorisotutkimusseuran sivuilta.

Kuva: Nuorisotutkimusseura