Nuorisotutkimuspäivät 2020: 2020-luvun uusi nuoriso

PaikkakuntaKalevantie 4 , Tampere
4.11.2020 22.00–5.11.2020 22.00
Kuva: “Meno päällä”, Eino Nieminen, 1970-1979, Siiri-kuvapalvelu.
Nuorisotutkimuspäivät 2020, 2020-luvun uusi nuoriso, Tampereen yliopisto, 5.–6.11.2020.

Vuoden 2020 Nuorisotutkimuspäivät järjestetään teemalla 2020-luvun uusi nuoriso. Yhteiskunta, media ja viihdeteollisuus sekä nuorisoliikkeet ja julkinen keskustelu ovat aika ajoin nimenneet kulloisenkin nuorison uudeksi. Lähes 40 vuotta sitten saksalainen kasvatustieteilijä ja kulttuurintutkija Thomas Ziehe kirjoitti tekstin uudesta nuorisosta. Se julkaistiin pohjoismaissa kirjana, joka on inspiroinut monia suomalaisia ja pohjoismaisia nuorisotutkijoita pohtimaan nuorten asemaa vanhempien auktoriteetin murenemisen ja markkina- ja instituutiovetoisen sosialisaation ristipaineissa. Vuoden 2020 Nuorisotutkimuspäivillä pohdimme, mitkä ovat 2020-luvulla nuoria määrittävät yhteiskunnalliset kysymykset. Millaisia tulevaisuushorisontteja meneillään olevista globaaleista uhkakuvista ja epävarmuudesta (mm. Covid19) avautuu nuorille? Millaista sukupolvien välistä vuorovaikutusta tämän ajan ilmiöt synnyttävät? Entä löytyykö menneestä ajasta kaikupohjaa tämän päivän nuorten elämää määrittävien kysymysten ymmärtämiseen? Päivien yhteydessä juhlitaan myös nuorisotyön koulutuksen 75-vuotista historiaa Tampereen yliopistossa ja keskustellaan siitä, miten nuorisotyö on eri aikoina jäsentänyt nuoria, nuoruutta ja aikaa.

Nuorisotutkimuspäivien pääpuhujia ovat professori Andreas Thimmel (Technology & Art Sciences, TH Köln) ja professori Henrietta O’Connor (University of Leicester).

Järjestäjä

XIX Nuorisotutkimuspäivät järjestetään Nuorisotutkimusseuran ja Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen opintosuunnan sekä Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus PERLAn yhteistyönä