Nokia lahjoitti Tampereen yliopistolle 200 000 euroa

Julkaistu 22.6.2022
Tutkijoita neuvottelupöydän ja suuren näytön äärellä.
Nokian liiketoiminnan kannalta keskeisiä tutkimusaloja ovat muun muassa 5G- ja 6G- tutkimus, reunalaskenta, tekoäly, koneoppiminen sekä kvanttiteknologia. Tutkijoiden lisäksi opiskelijat tuovat osaamistaan yritykseen harjoittelijoina sekä valmistuttuaan esimerkiksi vaativissa tutkimus- ja kehitystehtävissä.
Nokia tukee lahjoituksellaan suomalaisen teknologiaosaamisen ja -tutkimuksen kehittämistä.

Nokian ja Tampereen yliopiston vuosikymmenten yhteistyön kaari ulottuu matkapuhelinkehityksen virstanpylväistä tämän päivän 5G-Advanced ja tulevaisuuden 6G verkkojen teknologiaan. Yhteistyö kattaa sekä tieteellisen perustutkimuksen että teolliseen kilpailukykyyn liittyvän innovaatiotoiminnan. Viime vuosien yhteistyössä keskiöön on noussut myös järjestelmäpiirit. Tampereen yliopiston ja Nokian koordinoima hanke SoC Hub kehittää eturintamassa järjestelmäpiirisuunnittelun alaa Euroopassa.

—Nokian yli 157 vuoden historia Suomessa pohjautuu innovaatioon, uudistumiskykyyn sekä pitkäjänteiseen tutkimus- ja tuotekehitystyöhön. Vain investoimalla tutkimukseen ja osaajien kouluttamiseen pysymme mukana kilpailussa teknologiainnovaatioiden kärkimaana. Haluamme tällä lahjoituksella korostaa suomalaisen tutkimuksen ja koulutuksen merkitystä ja varmistaa, että Suomesta löytyy maailmanluokan innovointia ja osaamista myös tulevaisuudessa, sanoo Tommi Uitto. Hän on Nokian Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän johtaja ja Suomen maajohtaja.

—Kansainvälistä kärkeä oleva tekniikan alan tutkimus ja tekniikan alan laaja koulutustarjooma ovat monialaisen Tampereen yliopiston vahvuuksia. Pitkäjänteinen yhteistyömme Nokian kanssa on luonut poikkeuksellisen hyvän toimintaympäristön tutkimuksesta nouseviin innovaatioihin ja teknologiakehitykseen. Nokian yliopistollemme myöntämä merkittävä lahjoitus tukee yliopiston pitkäjänteistä tutkimus- ja koulutustehtävää, sanoo rehtori Mari Walls.

Nokia osallistuu lahjoituksellaan Suomen valtion rahoittamaan vastinrahakampanjaan, jossa valtio myöntää yliopistoille vastinrahaa suhteessa niiden keräämään yksityiseen pääomaan. Lahjoituksen saavat Tampereen yliopiston lisäksi Aalto sekä Oulun ja Helsingin yliopistot.

Lue lisää vastinrahakampanjasta
Liity lahjoittajiin