Nätyn Monttu auki: Vieraana näyttelijä Noora Dadu

Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Nätyn Monttu auki: Vieraana näyttelijä Noora Dadu

Näyttelijäksi vuonna 2010 valmistunut Noora Dadu (s.1981) on työskennellyt laajasti esittävän taiteen kentällä. Työhön näyttelijänä on sisältynyt runoesityksiä, poliittista dokumenttiteatteria, klassikoita, uutta draamaa ja monenlaisten tyylilajien nykyteatterihybridejä.

Dadu on kirjoittanut, ohjannut ja näytellyt esitykset Minun Palestiinani (2015) ja FAIL-virheellinen esitys (2016), joissa hän käsitteli isoja poliittisia ja yhteiskunnallisia kysymyksiä yhden ihmisen mittakaavassa. Joanna Haarttin ja kolmen eri ohjaajan kanssa toteutettu Estella ja Sofia -trilogia (2010-2014) oli puolestaan tyylilajiltaan filosofista komediaa. Kolmen näytelmän aiheina olivat kuolema, ero ja rakkaus ystävyyden kautta käsiteltynä. Dadun ja Haarttin pitkässä yhteistyössä on aina leikitty painovoimalla; suuret olemassaolon teemat ja ideaalit yhdistyvät kömpelöjen olentojen kompurointiin. Myös sukupuoli ja seksuaalisuus ovat olleet näyttämökehojen luomisessa Dadulle keskeisiä kysymyksiä ja häntä on aina kiinnostanut se, mitä näyttelijä voi tehdä "salaa".

Dadu on näytellyt useissa Teatteri Takomon esityksissä, Ryhmäteatterissa, Kansallisteatterissa sekä monissa itsenäisissä produktioissa. Hän on näytellyt Pikkukakkosen Lelumestan Lelu-Leaa kaksi tuotantokautta, näytellyt useissa kuunnelmissa ja ollut mukana Toisissa Tiloissa -esitystaidekollektiivissa sekä Helsingin Feministisessä Salaseurassa. Hän on Teatteri Takomon jäsen sekä osa Joanna Haarttin perustamaa Viiksiryhmää.

Dadu on voittanut vuonna 2006 Vuoden nuori Lausuja -tittelin ja vuonna 2015 hänet valittiin vuoden nuoreksi näyttelijäksi.

Tällä hetkellä Dadu kirjoittaa ja suunnittelee tulevia töitään teatteriin ja televisioon ja miettii minkälaisia asioita seuraavan kymmenen vuoden aikana olisi kiva tehdä.

Tervetuloa, vapaa pääsy.

Teatterityön tutkinto-ohjelma Näty