Nätyn MONTTU AUKI: Johdatus näyttelijäntaiteeseen

PaikkakuntaKalevantie 4, D-osa, 33100 Tampere
Tampereen yliopisto, Teatterimonttu, Päärakennus, D-osa
14.10.2021 16.00–17.30
Kuva Nätyn ensimmäisen vuosikurssin johdatus näyttelijäntaiteeseen -jakson harjoituksista. Kuva: Samuli Nordberg
MONTTU AUKI: Johdatus näyttelijäntaiteeseen. Nätyn ensimmäinen vuosikurssi, ensimmäiset kuusi viikkoa näyttelijäopiskelijana.

tässä ja nyt...

...rakentuva esitystapahtuma

...muodostuva näkökulma näyttelijään

...tehty valinta näyttämöstä

…tapahtuva harjoittelu yleisön edessä

Takana on Johdatus näyttelijäntaiteeseen -opintojakso, jonka johtavina teemoina ovat olleet:

Oman äänen ja kehon kokemuksellinen havainnointi, oman kehokokemuksen tiedostaminen, eri aistien kautta tulevan informaation vaikutus omaan ruumiiseen. Havainto itsestä ja toisesta, havainnon tiedostaminen ja sen näyttämöllä eteenpäin vieminen, tehtyjen havaintojen siirtäminen kehollisiksi ja äänellisiksi toiminnoiksi. Kuoro-, soolo- ja parityö, toisen ihmisen ääni ja liike tilassa/minun kehossani. Painovoima, tila/tilatietoisuus ja tilassa toimiminen, näyttämöllisen ajan jäsennys ja dramaturgia, näyttämöllä kuvittelu ja sen ruumiillistaminen minussa ja muissa. Esineet/oliot ja ilmiöt kehollisina tarinoina, vapaa toiminta vs. tarkka näyttämöllinen koreografia, ohjeiden antaminen ja esityksen suunnittelu vs. ohjeiden vastaanottaminen ja toteuttaminen.

Näyttämölle astelevat Nätyn ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat Vilma Hartikainen, Peppi Hokynar, Leo Ikhilor, Ilona Karppelin, Vincent Kinnunen, Jussi Korhonen, Kasper Korpela, Saara Mänttäri, Jalmari Pajunen, Sulo Rahman, Vili Saarela ja Elsi Sloan.

Opintojakson opettajina ovat olleet Samuli Nordberg, Niina Alitalo, Tiina Syrjä, Davide Giovanzana ja Minna Hokkanen, sekä Soile Lahdenperä ja Sara-Maria Heinonen.

Kesto n. 1 tunti.

Tervetuloa, vapaa pääsy!

Teatterimontun ulko-ovet aukeavat tuntia ennen esityksen alkua. Paikalle on mahdollista tulla vain täysin terveenä. Teatterimontun sisätiloissa suositellaan kasvomaskin käyttöä ja käsien desinfiointia.

Lisätietoja ma-pe klo 10-15 numerosta 040 1901 522.

Tampereen yliopisto, teatterityön tutkinto-ohjelma Näty

Tuula Parviainen, puh. 040 1901 522