Nätyläiset näyttelevät latviaksi - yhteistyö Latvian kulttuuriakatemian kanssa

Julkaistu 26.8.2021
Tämänvuotinen vieraalla kielellä näyttelemisen projekti toteutuu latvian kielellä yhteistyössä Latvian Kulttuuriakatemian kanssa.

Nätyn kolmas vuosikurssi on työstänyt dramaturgiopiskelija Marta Stokovan näytelmää Kad tu sāksi runāt (Kun alat puhua) kolmen ohjaajaopiskelijan johdolla. Esitys nähdään 25.8. ja 26.8. Kulttuuriakatemian Zirgu Pasts -näyttämöllä, ja se on tarkoitus tuoda Tampereelle Teatterimonttuun heti, kun koronarajoitukset sallivat.

Kun alat puhua on omalaatuinen näytelmä, joka kuvaa nykyihmisten yksinäisyyttä ja kohtaamattomuutta sekä yrityksiä ylittää ne. Teksti, joka sisältää myös paljon ironiaa ja huumoria, on monitasoista ja runsassanaista, mikä asettaa kieltä osaamattomalle vaikean mutta pedagogisesti erinomaisen haasteen. Inhimillisten olioiden rinnalla näytelmässä esiintyy muun muassa puita, eläimiksi uudesti syntyneitä ihmisiä sekä kalanmäti.

Latvian kielellä tehty esitys kuuluu kolmannen vuosikurssin opintojaksoon Vieras kieli näyttämöllä. Se on jatkoa Nätyllä vuodesta 1995 toteutetulle vieraalla kielellä näyttelemisen kurssille, jonka keskeisenä osaamistavoitteena on näyttelijän ruumiillisen ja -puheilmaisun syventäminen ja laajentaminen aiemmin tuntemattomalla kielellä työskentelyn kautta.

Jakso on toteutettu Norteas-verkoston ja Erasmus+-rahoituksen tuella.

Kad tu sāksi runāt (Kun alat puhua)

Teatterityön tutkinto-ohjelma Nätyn III vuosikurssi esittää

Marta Stokovan näytelmän

Kad tu sāksi runāt (Kun alatpuhua)