Näty kiertueella viidellä Pirkanmaan paikkakunnalla

Julkaistu 28.11.2022
Lavasteiden pystytys - Näty kiertaa kouluilla
Nätyn lapsille ja nuorille suunnattu teatterituotanto Kauhua ja ketsuppia aloitti maakuntakiertueensa maanantaina 28.11.2022 Oriveden Kultavuoren koululla. Muut kiertuekohteet ovat Urjala, Kuhmoinen, Pirkkala ja Mänttä-Vilppula.

Davide Giovanzanan ja Tiia-Mari Mäkisen ohjaama esitys käsittelee lasten kohtaamia pelkoja ja se pyrkii muuttamaan pelot luoviksi ja vahvistaviksi voimavaroiksi. Kauhua ja ketsuppia on saanut inspiraationsa Grimmin satukokoelmasta. Käsikirjoituksen on tehnyt työryhmä. Esiintymässä ovat Nätyn 2. vuosikurssilaiset. Esityksen kohderyhmänä ovat n. 10-12-vuotiaat lapset ja nuoret.

Viime viikolla Kauhua ja ketsuppia nähtiin Tampereen yliopiston Teatterimontussa, jossa tamperelaiset koulut kävivät esitystä katsomassa. Kauhua ja ketsuppia esityskiertue toteutetaan Pirkanmaan viiteen eri kuntaan 28.11.-2.12.2022. Kiertuekohteina ovat koulut Orivedellä, Urjalassa, Kuhmoisissa, Pirkkalassa ja Mänttä-Vilppulassa. Esityskiertueen mahdollistaa Operaatio Pirkanmaan Kulttuuritempaus. Operaatio Pirkanmaa haki kulttuuritempauksia avoimella haulla Pirkanmaan kuntiin.

Tarinan keskiössä on lapsi, jota aikuiset (hänen isänsä ja paikallinen velho) kaltoinkohtelevat. Isän ja lapsen väliset erimielisyydet koskevat usein arkisia ja nykyaikaisia asioita kuten älypuhelimia, tietokonepelejä ja sosiaalista mediaa. Näytelmässä lapsen ja velhon väliset erimielisyydet liittyvät vanhanaikaisiin ja symbolisiin asioihin kuten vastakkainasetteluun hyvän ja pahan, itsekkyyden ja epäitsekkyyden välillä sekä taikuuteen, muutokseen ja omien vahvuuksien löytämiseen.

Esitys käsittelee arkaluontoisia teemoja, joita lapset kohtaavat nykymaailmassa. Samaan aikaan esitys pyrkii muuntamaan kauhun ja pelon tuntemukset luovaksi voimavaraksi lähestymällä niitä naurun, absurdin komedian ja splastick-huumorin kautta.

Esityksen tyylilaji on komedia ja siinä nähdään mm. perinteisiä improvisaatioteatteri commedia dell’arten naamioita ja kuullaan siihen sävellettyä musiikkia. Esitys sekoittaa commedia dell’artelle ominaista vahvaa fyysistä ilmaisua sekä musiikkiteatteria. Näiden ainutlaatuisten ilmaisumuotojen yhdistelmä tulee olemaan katsojille voimakas ja nautinnollinen kokemus.

Esiintyjät (Nätyn 2. vuosikurssi):

Ryhmä A:

Vilma Hartikainen