Naoko Miyamoto-Maunu, Heli Skottman ja Krista Willman saivat Hyvä opettaja -palkinnon

Julkaistu 4.9.2023
TREY palkitsi Naoko Miyamoto-Maunun, Heli Skottmanin ja Krista Willmanin. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Tampereen ylioppilaskunta TREY jakaa vuosittain Hyvä opettaja -palkinnon kolmelle opetushenkilökunnan jäsenelle. Tänä vuonna palkinnon erityiskriteerinä oli sitoutuminen ajankohtaisten teemojen opetukseen ja opetuksen kehittäminen ajankohtaisiin tarpeisiin.

TREYn Hyvä opettaja -palkinnot jaettiin osana lukuvuoden avajaispäivän juhlallisuuksia. Palkinnon arvo on 2 000 euroa, ja se on tarkoitettu opiskelijoiden kiitokseksi erityisen hyvin suoritetusta opetuksesta ja sen kehittämisestä.

Naoko Miyamoto-Maunu sai kehuja innostavuudesta

Naoko Miyamoto-Maunu toimii japanin kielen opettajana Tampereen yliopiston kielikeskuksessa.

Opiskelijat pitävät Miyamoto-Maunun kursseja motivoivina ja Miyamoto-Maunua innostavana persoonana. Opiskelijat ovat jopa tehneet adressin, jotta saisivat juuri hänet opettajaksi. Miyamoto-Maunu hyödyntää kursseillaan monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä ja -välineitä, kuten tekstejä, pelejä, kuunteluharjoituksia, videoita, askartelua ja ryhmätehtäviä. Opiskelijat ovat voineet antaa palautetta koko kurssin ajan ja palaute on myös huomioitu opetuksessa. Opiskelijat ovatkin kokeneet opetuksen todella opiskelijalähtöisenä.

Vuoden 2023 erityiskriteeri näkyy Miyamoto-Maunun opetuksessa esimerkiksi siten, että kursseilla on käsitelty ajankohtaisia juhlapyhiä ja muita nykyajan teemoja keskustelujen aiheina.

Heli Skottmanin opetuksessa ajankohtaisuus toteutui erinomaisesti

Heli Skottman on soluteknologian professori lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa.

Opiskelijat kuvaavat Skottmania sitoutuneeksi opettajaksi, jonka kursseilla ilmapiiri on innostava. Hän myös huomioi opiskelijoiden palautteen kurssien kehitystyössä. Tämän vuoden erityiskriteeri toteutui Skottmanin opetuksessa erinomaisesti. Hän on esimerkiksi esitellyt metodeja, jotka ovat vasta rantautumassa Suomeen. Yksi tällainen on in vitro -hedelmöitysmetodi. Lisäksi opiskelijat ovat päässeet hänen laboratoriokursseillaan kokeilemaan uusia tekniikoita, kuten mikrosirujen ja IPS-solujen käyttöä.

Skottmanin kursseilla on lisäksi harjoiteltu työelämän kannalta relevantteja taitoja, kuten rahoitushakemusten tekemistä ja asiantuntijoiden pitchausta. Myös kurssien materiaalit ovat olleet ajankohtaisia.

Krista Willman sai kiitosta uudistamisesta ja opetuksen joustavuudesta

Krista Willman on hallintotieteiden yliopisto-opettaja johtamisen ja talouden tiedekunnassa.

Kuluneena lukuvuonna Willman on uudistanut hallintotieteiden harjoitteluun kuuluvia suorittamistapoja, mikä on lisännyt opetuksen joustavuutta ja saavutettavuutta. Hän kehitti kirjallisen harjoitteluraportin rinnalle mahdollisuuden raportoida harjoittelu paneelimuotoisesti, jolloin opiskelijat ovat voineet valita itselleen mieluisamman tavan suorittaa raportointi. Niin ilta- kuin päiväsaikaan järjestetyissä paneeleissa on keskusteltu esimerkiksi harjoittelukokemuksista ja opintojen työelämäyhteyksistä. Opiskelijat ovat voineet jakaa omia harjoittelu- ja työelämävinkkejään, ja saada siten myös uusia ideoita työnhakua varten.

Tämän vuoden erityiskriteeri näkyy Willmanin opetuksessa erityisesti siinä, kuinka sitoutunut hän on kehittämään opetusta ajankohtaisiin tarpeisiin.

TREYn Hyvä opettaja -palkinnon rahoittavat Tampereen Yliopiston Tukisäätiö sr ja Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiö sr. Tukisäätiöt myöntävät avustuksia, apurahoja ja stipendejä Tampereen yliopistossa tehtävään tutkimus- ja opetustyöhön ja tukevat taloudellisesti yliopiston toimintaa.