Naapurijurtta leiriytyi Hervannan kampukselle

Julkaistu 14.2.2019
Näky on kuin arktiselta tundralta, lumikinokset ympäröivät vaaleaa jurttaa, jonka piipusta kiemurtelee sinertyvään iltaan hento savuvana. Jurtan sisällä kamiina lämmittää ja värikkäät räsymatot peittävät lattian laidasta laitaan. Eksoottisesta tunnelmasta huolimatta olemme keskellä Hervannan kampusta, Tietotalon ja Kampusareenan rajaamassa turvallisessa kainalossa.

Kampukselle leiriytynyt Naapurijurtta-tutkimushanke tutkii naapuruutta sekä dialogeja Hervannassa. Koneen säätiön rahoittamaa hanketta vetää tutkijatohtori Eeva Puumala Tampereen yliopiston rauhan- ja konfliktintutkimuskeskuksesta. Työryhmään kuuluvat tutkijat Salome Tuomaala ja Karim Maïche sekä taiteilijat Anne Savitie ja Khalid Imran. Heidän lisäkseen hankkeessa työskentelee naapuruuskoordinaattori Imran Adan. Kampuksen hangilla jurtan olisi tarkoitus viipyä kuukauden päivät.

– Jurtta on kirjaimellisesti matalan kynnyksen kohtaamispaikka, tänne on helppo tulla. Kampusalue on kuudes paikka jurtalle. Olemme tavanneet ja jututtaneet tähän mennessä satoja ihmisiä, Tuomaala laskee.

– Hervanta on mielenkiintoinen paikka tutkia ihmisten vuorovaikutusta ja naapuruutta tieteen ja taiteen menetelmin. Täällä on hyvin monipuolinen asukasrakenne. Ikäjakauma on laaja, samoin Hervannassa asuu erilaisista taustoista tulevia ihmisiä, joiden koulutustaso vaihtelee paljon, miettii Tuomaala.

Haastatteluissa, taideprojekteissa sekä jurtalla tapahtuneissa kohtaamisissa on käsitelty paitsi toimivia naapuruussuhteita, myös paikannettu ihmisiä jakaneita aiheita ja erimielisyyden lähteitä.

– Hervannassa erimielisyydet eivät pelkisty suomalais- ja siirtolaistaustaisten asukkaiden välille. Ristiriitoja ilmenee esimerkiksi vuokralla ja omistusasunnoissa asuvien välillä ja vierekkäisten taloyhtiöiden välillä. Jakolinjat eivät ole selkeitä, vaan samasta kertomuksesta voi välittyä sekä empatiaa että ennakkoluuloja, toteavat Tuomaala ja Puumala.

Kolmevuotisen Naapurijurtta-hankkeen tavoitteena on valottaa yhteiskunnallisia ja arkisia erimielisyyden aiheita ja sovittelutapoja sekä tuoda esiin niitä moninaisia sosiaalisia verkostoja, joita ihmisillä arjessaan on.

– Onkin huomattava, että vaikka jurtta sijaitsee Hervannassa, näyttäytyvät naapuruus ja vuorovaikutus hankkeessamme moniulotteisempina. Hervannan ja hankkeen herättämien eritasoisten ja -suuntaisten dialogien kautta voimme ymmärtää laajempia yhteiskunnallisia kehityskulkuja ja pohtia niihin ratkaisuja, korostaa Puumala.

Kuva Jonne Renvall
Teksti Minna Puntila