Moreeni radioi Journalismin iltapäivät 26.8. alkaen

Julkaistu 21.8.2020
Reetta Räty
Työelämäprofessori Reetta Räty
Journalistiikan työelämäprofessori Reetta Rädyn Journalismin iltapäivä -ohjelma alkaa Radio Moreenissa keskiviikkona 26.8.

Sarja on osa Journalismin monet muodot -opintojaksoa ja se on suunniteltu ensisijaisesti opiskelijoille, mutta kaikki journalismista kiinnostuneet ovat tervetulleita kuulolle.

Keskusteluohjelma lähetetään Radio Moreenin taajuudella 98,4
MHz keskiviikkoisin klo 13–15 ajanjaksolla 26.8.–16.9.2020.

Kaikki lähetykset taltioidaan, ja ne voi kuunnella myös jälkikäteen Radio Moreenin Soundcloudista.

Keskiviikkona 26.8. vieraiksi saapuvat Helsingin Sanomien koronaryhmän vetäjä Päivi Paulavaara, Keskipohjanmaa-lehden päätoimittaja Tiina Ojutkangas ja journalistiikan apulaisprofessori Heikki Heikkilä.

Paulavaara kertoo muun muassa siitä, miten pandemiauutisointi eroaa tavanomaisista uutistilanteista, jotka ovat nopeasti ohi. Miten toimitus organisoitui? Millaisia journalistisia ratkaisuja matkan varrella tehtiin? Miten onnistuttiin yhdistämään hetki hetkeltä -seuranta ja kokonaiskuvan luominen?

Tiina Ojutkankaan ja Heikki Heikkilän kanssa pohditaan paikallisjournalismin ominaispiirteitä, tilaa ja yleisösuhdetta. Mihin suuntaan paikallisjournalismi on kehittymässä?

Keskiviikkona 2. 9. Journalismin iltapäivässä on journalistiikan työelämäprofessorien vahdinvaihto. Viime vuoden työelämäprofessori Olli Seuri ja tuore työelämäprofessori Reetta Räty keskustelevat siitä, miten journalismi erottuu kaikesta muusta sisällöstä ja kenen ääni mediassa kuuluu.

Syyskuun seuraavina keskiviikkoina pureudutaan muun muassa kansainväliseen ilmastojournalismiin, datan ja analytiikan rooliin toimitustyössä, lifestyle-journalismiin sekä toimittajan muuttuvaan työnkuvaan, free-työhön sekä somen rooliin toimittajan työssä.

Ohjelmien kesto on 2 x 45 minuuttia.

Ke 26.8.2020 klo 13–15
- Koronakevät toimituksessa. Vieraana HS-koronaryhmän vetäjä Päivi Paulavaara
- Paikallismediassa lukijat tunnetaan. Vieraina Keskipohjanmaan päätoimittaja Tiina Ojutkangas ja journalistiikan apulaisprofessori Heikki Heikkilä.
Ke 2.9. klo 13–15
Työelämäprofessoreiden perinteinen vahdinvaihto
Olli Seuri: Miten journalismi erottuu kaikesta muusta sisällöstä?
Reetta Räty: Kenen ääni mediassa kuuluu ja kenen todellisuudesta kerromme?
Ke 9. 9. klo 13–15
- Ympäristökriisi haastaa uutiskriteerit. Vieraana toimittaja Riikka Suominen.
- Robotti päätoimittajaksi – tekoäly, data ja analytiikka toimituksen työssä. Vieraina Iltalehden päätoimittaja Perttu Kauppinen ja journalistiikan apulaisprofessori Laura Ahva.
Ke 16. 9. klo 13–15
- Free-työ ja mediatyöläisen muuttuva arki. Vieraana toimittaja Laura Friman.
- Lifestyle-toimituksesta, hyvää iltapäivää! Vieraana Helsingin Sanomien lifestyle-toimituksen esimies Merituuli Saikkonen.

Lisätiedot:
Journalistiikan työelämäprofessori Reetta Räty, reetta.raty [at] tuni.fi