Molekyylisääntelyn tutkimukseen 8 miljoonaa

Julkaistu 3.12.2019
Suomen Akatemian rahoitus
Suomen Akatemia on valinnut seitsemän tutkimuskonsortiota (21 osahanketta) rahoitettaviksi elämän molekulaariset säätelyverkostot (R’Life) -akatemiaohjelmassa. Konsortioille myönnettiin yhteensä kuusi miljoonaa euroa nelivuotisiin projekteihin.

Tampereen yliopiston tutkija Eric Dufour on mukana xHARES-konsortiohankkeessa, jossa tutkitaan jänisten lajirajaa sääteleviä mekanismeja. Lajiutuminen on keskeinen teema evoluutiobiologiassa, mutta siihen johtavat molekulaariset mekanismit tunnetaan huonosti.

Havainnot metsäjäniksen ja rusakon risteytymisestä Suomessa viittaavat siihen, että mitokondrioilla olisi lajiutumisprosessissa keskeinen rooli. Tutkimuksen tavoitteena on testata mitokondrioiden ja tuman yhteensopivuutta sekä siten tunnistaa tämän keskeisiä tekijöitä. Tutkimus ei pelkästään auta ymmärtämään lajiutumismekanismeja, vaan tuo uutta tietoa mitokondrioiden toiminnasta, mitokondrioiden ja tuman välisestä viestinnästä sekä ihmisen aineenvaihduntasairauksien tautimekanismeista.

Tutkimushanketta johtaa Jaakko Pohjoismäki Itä-Suomen yliopistosta. Pohjoismäen saama rahoitusosuus on 459 318 euroa ja Eric Dufourin 300 527 euroa.

R’Life-ohjelman lisähaussa myönnettiin lisäksi kolmivuotinen jatkorahoitus kahdeksan käynnissä olevan ja Akatemian rahoittaman hankkeen laajentamiseksi. Lisähaku tarjoaa rahoitusta jo korkeatasoisiksi arvioiduille tutkijoille ja tutkimusryhmille, jotta alan uusimpia tutkimusmenetelmiä voidaan ottaa käyttöön. Jatkorahoitusta myönnettiin yhteensä kaksi miljoonaa euroa.

Nyt rahoitetut hankkeet käynnistyvät tammikuussa 2020.

R’Life-rahoituspäätökset

Elämän molekulaariset säätelyverkostot (R’Life) 2019–2023