Mittauskampanja selvittää rekkojen todelliset päästöt talvioloissa

Julkaistu 11.3.2024
Valkoinen rekka puoliperävaunuineen ajamassa ulos hallista.
Maaliskuun kahden ensimmäisen viikon aikana mitataan rekan päästöjä satojen ajokilometrien aikana. Rekan puoliperävaunuun asennetun tutkimuskontin toimitti Ilmatieteen laitos.Kuva: Topi Rönkkö
Suomen teillä alkaa maaliskuussa ennennäkemätön päästöjen mittauskampanja. Euroopan unionin rahoittamassa PAREMPI-hankkeessa tutkitaan rekkojen todellisia pakokaasupäästöjä talviolosuhteissa erityisen tarkoilla mittauksilla. Läpi Suomen tehtävissä mittauksissa selvitetään myös pakokaasujen terveysvaikutuksia solutasolla asti. Mittaustulosten avulla etsitään ratkaisuja ilmansaasteiden torjumiseksi ja ilmanlaadun parantamiseksi Euroopassa.

Raskaiden dieselajoneuvojen päästöjä ei aiemmin ole mitattu yhtä tarkasti todellisissa ajotilanteissa. Myöskään talviolojen vaikutuksia todellisen ajotilanteen päästöihin ei tähän mennessä ole kovin hyvin tunnettu.

– Tutkimusrekassa olevien mittauslaitteiden avulla voimme myös altistaa soluja todelliselle pakokaasulle ja siten tutkia hiukkaspäästöjen terveysvaikutuksia solutasolla, kertoo aerosolifysiikan professori Topi Rönkkö Tampereen yliopistosta.

PAREMPI-tutkimukseen osallistuvat Tampereen yliopiston, VTT Teknologian tutkimuskeskuksen ja Ilmatieteen laitoksen lisäksi kansainväliset partnerit IEM Tšekin tasavallasta ja BOSMAL Puolasta. Eri osapuolet tuovat kampanjaan huippuluokan osaamista ja menetelmiä muun muassa solumittauksiin. Myös tamperelainen mittalaitevalmistaja Dekati oy:n tuki mittalaitekokoonpanon rakentamisessa on ollut merkittävä. Mittausten koordinoinnista on vastannut TkT Anssi Järvinen VTT:ltä.

– Mittauslaitteet on rakennettu merikonttiin, joka sijoitetaan rekan puoliperävaunuun. Tämä on vaatinut paljon suunnittelua. Olemme innostuneita siitä, että voimme yhteistyössä huippuosaajien kanssa tuoda lisää tietoa ja näkemystä talvisten olosuhteiden vaikutuksesta päästöihin, sanoo hanketta vetävä johtava tutkija Päivi Aakko-Saksa VTT:ltä.

Mitä pakokaasulle tapahtuu ilmakehässä?

Mittaukset toteutetaan maaliskuussa 2024. Ensimmäisellä mittausviikolla rekka liikkui Tampereen ja Jämsän välillä. Toisella viikolla on tarkoitus ajaa Kajaaniin asti, kenties vielä pohjoisemmaksikin. Tutkimusrekan perässä seuraa minibussi, josta on etäyhteys osaan mittalaitteista.

Tutkimuksia varten uudehkoon rekka-autoon on asennettu useita erilaisia mittalaitteita, jotka mittaavat pakokaasupäästöjen ominaisuuksia todellisissa olosuhteissa. Mittausten keskiössä ovat erityisesti ikääntynyt pakokaasu ja sen sekundääriset hiukkaset, jotka muodostuvat vasta pakokaasun laimentumisen jälkeen ilmakehässä.

– Tutkimuskontin laitteilla voidaan mitata tuoreesta pakokaasusta esimerkiksi hiukkasten lukumäärä, massa ja kokojakauma sekä musta hiili. Ikääntyneen pakokaasun tutkimus auttaa ymmärtämään paremmin muun muassa hiukkasia muodostavien yhdisteiden reaktioita ilmakehässä, kertoo tutkimusapulainen Milja Jäppi Tampereen yliopistosta.
Kuva: Anna Aatinen

– Mittausten odotetaan tarjoavan arvokasta tietoa poliittisille päättäjille, viranomaisille ja tutkijoille, jotka työskentelevät ilmansaasteiden torjumiseksi ja ilmanlaadun parantamiseksi Euroopassa, sanoo ryhmäpäällikkö Hilkka Timonen Ilmatieteen laitokselta.

Lue lisää Parempi-hankkeesta ja mittauskampanjasta

Lisätiedot

Professori Topi Rönkkö, Tampereen yliopisto, topi.ronkko [at] tuni.fi, 040 1981019

Hankkeen johtaja, Johtava tutkija Päivi Aakko-Saksa, PAREMPI-hanke VTT Teknologian tutkimuskeskus, paivi.aakko-saksa [at] vtt.fi, 040 7207846