Mitokondrio vaikuttaa soluvaellukseen

Ajankohta14.9.2019 9.00–13.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Jokainen ihmisen saa alkunsa yhdestä solusta, mutta on lopulta miljardien solujen summa. Tämän aikaansaamiseksi solut eivät ainoastaan jakaudu muodostaen lisää soluja, vaan kulkevat kehon sisällä oikeille paikoilleen. Ilmiö tunnetaan nimellä soluvaellus ja se on kriittinen prosessi kaikkien eläinten kehittymiselle.

Soluvaelluksen epäonnistuminen voi johtaa synnynnäisiin vikoihin, kudosvaurioihin ja etäpesäkkeellisiin kasvaimiin. Siksi monet tutkijat haluavat ymmärtää, kuinka solut liikkuvat ja kuinka ne luontaisesti tietävät, missä niiden lopullinen määränpää sijaitsee.

MSc Ana Andjelković osoittaa väitöskirjassaan, että solujen mitokondriot vaikuttavat soluvaellukseen. Mitokondrioita nimitetään ”solujen voimalaitoksiksi”, koska ne tuottavat suurimman osan energiasta, jonka jokainen kehon solu tarvitsee selviytyäkseen. Mitokondrion hengitysketju, joka on energiantuotannon ydin, vaikuttaa soluvaellukseen, mikä on tärkeää kaikkien eliöiden kehittymiselle, kudosten korjautumiselle ja immuunijärjestelmän toiminnalle.

Sen prosessin havainnollistaminen, joka yhdistää mitokondrioiden häiriöt soluvaellukseen, on lääketieteellisesti huomattavan tärkeää. Havainnot tukevat todennäköisesti uusien ja tehokkaampien hoitojen kehittämistä etäpesäkkeellisten kasvaimien, kudosvaurioiden ja synnynnäisen huuli- ja suulakihalkion hoitoon.

MSc Ana Andjelković:n molekyylibiologian alaan kuuluva väitöskirja Expression of Alternative Oxidase Influences Cell Migration tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa lauantaina 14.9.2019 klo 12 alkaen Arvo-rakennuksen auditoriossa F115, Arvo Ylpön katu 34, Tampere. Vastaväittäjänä toimii professori Rafael Garesse (Autonomous University of Madrid, Espanja) ja kustoksena toimii professori Howard Jacobs Tampereen yliopistosta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1180-3