Mitä meidän tulisi tietää informaatiovaikuttamisesta – ja miten tutkia sitä?

Paikkakunta Tampere
26.4.2019 9.00–13.00
Ilmoittautumisaika päättyy 1.3.2019,14.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Käsite ”informaatiovaikuttaminen” on nyt kaikkialla. Mitä Tampereen yliopistossa aiheesta tiedetään ja miten sitä tutkitaan? Voisimmeko yhdistää tietomme ja uteliaisuutemme ja tehdä asioita yhdessä?

Kutsu keskustelutilaisuuteen 26.4.

Käsite ”informaatiovaikuttaminen” on nyt kaikkialla. Viimeksi oli näin 1930-luvulla, jolloin puhuttiin ”propagandan vuosisadasta”. Kansakuntien menestys tai tuho riippui niiden kyvystä hallita omien ja vieraiden ajatuksia, niin uskottiin. Se ei päättynyt kovin hyvin.

Suomessa informaatiovaikuttaminen liitetään usein Venäjään, mutta nyt on havahduttu myös Kiinan kasvavaan rooliin kansainvälisessä mielten hallinnan kamppailussa. Kyse ei ole kuitenkaan vain viestinnän, kansainvälisen politiikan tai sotatieteen kysymyksestä tai tutkimuskohteesta, vaan monikasvoisesta ilmiöstä, joka tarvitsee tutkimusalat ylittäviä hankkeita tullakseen ymmärretyksi.

Mitä Tampereen yliopistossa aiheesta tiedetään ja miten sitä tutkitaan? Voisimmeko yhdistää tietomme ja uteliaisuutemme ja tehdä asioita yhdessä? Venäjän ja Kiinan median osaamiskeskus TaRC järjestää perjantaina 26.4. klo 12.00–16.00 luentosalissa Pinni B4113 iltapäivätapaamisen, johon ovat tervetulleita kaikki yliopistoyhteisön jäsenet, joita ilmiö kiinnostaa. Kyse on vapaasta keskustelutilaisuudesta, jossa eri tieteenalojen edustajat pitävät noin 10-minuuttisia esityksiä siitä:

1.    miltä informaatiovaikuttamisen ilmiö näyttää heidän tutkimusalansa näkökulmasta,
2.    millaista tutkimusta siitä on tekeillä ja
3.    millaista tutkimusta aiheesta tarvittaisiin.

Puheenvuorojen aikana ja niiden jälkeen keskustellaan siitä, olisiko Tampereen yliopistossa kiinnostusta koota monitieteisiä ryhmiä keskustelemaan, hakemaan rahoitusta ja tutkimaan. Puhujapaikat on jo täytetty, mutta yleisöksi ja keskustelijaksi mahtuu vielä. Tarjoilun järjestämiseksi toivomme yleisöltä ilmoittautumista viimeistään sunnuntaina 14.4. Jos olet ilmoittautunut jo puhujahaun yhteydessä helmikuussa, sinun ei tarvitse ilmoittautua uudelleen.

Tampere Research Centre for Russian and Chinese Media -keskuksen toiminnasta

Lisätietoja:
TaRCin koordinaattori jari.valiverronen [at] tuni.fi (Jari Väliverronen), 040 769 5558