Minna Canthin, tasa-arvon ja kirjaston päivää juhlitaan 19.3.

Julkaistu 19.3.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjastonpäivä
Vuosittain maaliskuun 19. päivä liputetaan Minna Canthille ja tasa-arvolle. Tänä vuonna vietetään sekä Minna Canthin 175-vuotisjuhlia että myös ensimmäistä kertaa Kirjaston päivää. Kirjastot ovat isoja vaikuttajia suomalaisessa yhteiskunnassa ja tekevät jatkuvaa työtä tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja lukutaidon edistämiseksi. Päivän tunnus somessa on #kirjastonpäivä

Minna Canth syntyi 175 vuotta sitten tamperelaiseen perheeseen Puutarhakadulle. Minnasta tuli sittemmin tärkeä yhteiskuntavaikuttaja, joka taisteli väsymättä vähäosaisten, naisten ja tyttöjen tasa-arvon puolesta. Minna Canth oli ensimmäinen suomenkielinen sanomalehtinainen, merkittävä mielipidevaikuttaja ja eurooppalaisten aatteiden välittäjä. Minna oli myös etevä liikenainen ja väsymätön koulutuksen puolestapuhuja. Lisää hänen urastaan voit lukea Minna Canthin seuran sivuilta. Naisen asemaa käsitteleviä kirjallisuusvinkkejä löydät mm. Kirjasammon vinkkilistan Nainen ja yhteiskunta kaunokirjallisuudessa sekä Naisen asema ja Minna Canth –linkkikokoelmista Makupaloista.

Suomalaiset kirjastot jatkavat yhteiskunnan sivistämisen, koulutuksen ja tasa-arvon puolestapuhujina Canthin viitoittamalla tiellä. Kirjastot tarjoavat kaikille kansalaisille tasa-arvoisen mahdollisuuden kouluttautua, kehittyä ja löytää tutkittua tietoa. Kirjastoissa kaikilla on mahdollisuus käyttää palveluita varallisuudesta, taustasta tai sukupuolesta riippumatta. Juhli sinäkin Minnaa, tasa-arvoa ja kirjastoja – osallistu vaikkapa kuvalla omasta kirjastostasi somessa #kirjastonpäivä !