Millennium-teknologiapalkinto nopean DNA-sekvensoinnin kehittäjille

Julkaistu 19.5.2021
Millennium-teknologiapalkinnon 2020 voittivat brittiläiset professorit Shankar Balasubramanian ja David Klenerman.
Millennium-teknologiapalkinnon 2020 voittivat brittiläiset professorit David Klenerman ja Shankar Balasubramanian kehittämästään DNA-sekvensointitekniikasta. Kuva: Millennium Technology Prize.
Miljoonan euron Millennium-teknologiapalkinnon 2020 voittivat brittiläiset professorit Shankar Balasubramanian ja David Klenerman, jotka ovat kehittäneet nopean ja edullisen DNA:n sekvensointitekniikan. Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Veera Koskue osallistui Millennium- teknologiapalkinnon yhteydessä järjestettyyn pitchaus-kilpailuun, jonka voitti Sachin Kochrekar Turun yliopistosta.

Joka toinen vuosi jaettavan suomalaisen Millennium Teknologiapalkinnon voi saada ihmisten elämänlaatua parantava ja kestävää kehitystä edistävä teknologian innovaatio. Tänä vuonna palkinto myönnettiin Shankar Balasubramaniaille ja David Klenermanille tunnustuksena heidän kehittämistään uraauurtavista DNA:n sekvensointitekniikoista.  Professorien kehittämän Next Generation Sequencing (NGS) -teknologian ansiosta DNA:ta voidaan lukea todella nopeasti, edullisesti ja tarkasti.

Tekniikalla on merkittäviä yhteiskunnallisia hyötyjä esimerkiksi tappavien sairauksien, kuten koronavirustaudin ja syöpien vastaisessa taistelussa. Sitä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi kasvitautien torjunnassa ja ruoantuotannon edistämisessä.

DNA-sekvensointiteknologia on nykyisin laajasti tutkijoiden käytössä eri puolilla maailmaa. Menetelmää käytetään lääketieteellisessä tutkimuksessa myös Tampereen yliopistossa.

Palkinnon saaja julkistettiin 18.5.2021 virtuaalisessa palkintogaalassa. Palkinnon jakoi kilpailun suojelija presidentti Sauli Niinistö.  Edellisen kerran palkinto myönnettiin vuonna 2018, jolloin sen sai fyysikko Tuomo Suntola kehittämästään atomikerroskasvatusteknologiasta (Atomic Layer Deposition, ALD).

Millennium-teknologiapalkinnon lähtökohtana on tieteen yhteiskunnallinen, globaali vaikuttavuus sekä sovellettavuus käytäntöön. Merkittävän palkinnon tarkoitus on edistää korkealaatuista tieteellistä ja teknologiaan liittyvää tutkimus- ja kehitystyötä. Palkinto kannustaa saajaansa tutkimaan ja kehittämään innovaatiotaan edelleen. Se tekee myös tunnetuksi suomalaista tieteellistä ajattelutapaa, jonka vahvuuksia ovat käytännönläheisyys ja ratkaisukeskeisyys.

Parhaasta tieteellisestä hissipuheesta kilpaili viisi nuorta tutkijaa

Osana Millennium Innovation Forumia järjestetyn Millennium Pitching -kisassa voitosta mitteli viisi nuorta tutkijaa. Parhaaksi hissipuheeksi valittiin Turun yliopistoa edustaneen Sachin Kochrekarin esitys ”Carbon dioxide to fuel”.

Finaalissa kolmanneksi sijoittunut, Vaisalaa edustanut Samu-Pekka Ojanen on Tampereen yliopiston tohtorikoulutettava tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa. Tampereen yliopistoa finaalissa edusti bio- ja kiertotalouden väitöskirjatutkija Veera Koskue, joka tutkii jätevesien ravinteiden kierrättämistä lannoitteiksi.

Kilpailun virtuaalisiin esikarsintoihin osallistui yhteensä 17 väitöskirjatutkijaa suomalaisista tutkimusorganisaatioista.

Kaikkien finalistien aiheiden esittelyt löytyvät Millennium Innovation Forum -nettisivulta. Voit katsoa finaaliesitykset Youtubesta.

Tampereen yliopisto on Millennium-teknologiapalkinnon 2020 tapahtumakumppani ja kuuluu Millennium Innovation Forumin yliopistokumppaneihin.

Lue lisää Millennium Technology Prize verkkosivustolta.