Millaista osaamista ja johtamista muuttuvassa työelämässä tarvitaan?

Julkaistu 6.5.2019
ILO täyttää sata vuotta
Muuttuva työelämä asettaa uusia vaatimuksia sekä johtamiselle että osaamiselle. Millaista on hyvä johtaminen muutoksessa? Työ muuttuu – mutta muuttuuko ihminen?

Tampereella torstaina 9.5.2019 järjestettävässä seminaarissa pohditaan tulevaisuuden työelämän ydinkysymyksiä. Seminaariin ehtii vielä ilmoittautua.

Seminaarin ohjelma ja ilmoittautuminen

Tilaisuuden voi katsoa myös suorana lähetyksenä ja myöhemmin tallenteen samasta osoitteesta

Katso seminaari suorana lähetyksenä kello 12 alkaen

Puheenvuoroja työelämän tulevaisuudesta
Tampereen yliopiston tutkijat valottavat seminaarissa työelämän kehittämistä ja kehittymistä useista eri näkökulmista.

Dosentti Arja Haapakorpi: Miten varmistaa osaaminen työelämän muutoksessa?
”Työpaikat ovat tärkeitä oppimisen paikkoja, sillä työn organisoinnin, työnkuvien ja roolitusten kautta voidaan luoda oppimismahdollisuuksia kaikille ammattiryhmille.”

Dosentti Pasi Pyöriä: Miten työelämä muuttuu vai muuttuuko?
”Yksi tärkeimmistä työelämän kehittämiskohteista pitäisi olla ammatillisen segregaation purkaminen. Ammattien jakautuminen naisten ja miesten töihin on suomalaista työelämää leimaava piirre ja tasa-arvon kehityksen pullonkaula.”

FT Perttu Salovaara: Miten käy johtamisen - johtaja, sparraaja vai itsensä johtaja?
”Itseohjautuvuus on kollektiivisesti muotoiltu malli, jossa työn suunnittelussa ja mallin periaatteista päättämisessä ovat kaikki mukana. Se ei siis tarkoita yksilön vapauden maksimointia, vaan yhteisöllistä päätöksentekoa.”

Työmarkkinakeskusjärjestöjen kommenttipuheenvuoron esittävät johtaja Saana Siekkinen SAK:sta ja johtaja Riikka Heikinheimo EK:sta. Seminaarin aluksi Suomen ILO-neuvottelukunnan edustajat esitelevät lyhyesti myös ILOn toimintaa.

Seminaarin pääjärjestäjät ovat Tampereen yliopisto ja sosiaali- ja terveysministeriö. Se on ensimmäinen kolmen seminaarin sarjasta, joka järjestetään Kansainvälisen työjärjestön ILOn 100-vuotisjuhlan kunniaksi. Seuraavat seminaarit ovat Rovaniemellä (19.9.) ja Helsingissä (11.12.)

Seminaarin twiittejä voi seurata aihetunnisteella #ILO100Tampere sosiaali- ja terveysministeriön Twitter-tilillä @STM_Uutiset.
Seuraa Twitterissä (#ILO100tampere)

Lisätietoja: