Miksi tiedettä kannattaa julkaista suomeksi ja muita Open Access -viikon teemoja

Julkaistu 16.10.2020
OA-week tulossa
Ensi viikolla on kansainvälinen open access -viikko. Kirjasto julkaisee uuden aiheeseen liittyvän jutun joka viikonpäivälle.

Ensi viikolla vietetään kansainvälistä Open Access -viikkoa. Viikon teemana on tänä vuonna “Open with Purpose: Taking Action to Build Structural Equity and Inclusion”. Viikon avainsanoja ovat siis monimuotoisuus, tasa-arvo ja osallisuus – kaikki asioita, joita tieteen avoimuudella tavoitellaan. Koronapandemian aika ei suinkaan ole vähentänyt tutkitun tiedon ja sen tasapuolisen ja nopean saatavuuden merkitystä, päinvastoin.

Julkaisemisen monimuotoisuus ja etenkin julkaisukielet ovat myös olleet syksyn aikana esillä monessa yhteydessä. Muiden kuin englanninkielisten julkaisujen asemaa on pohdiskeltu useissa verkkoseminaareissa, ja jaettiinpa syyskuussa ensimmäinen Tiedettä suomeksi -palkintokin. Helsingin Sanomain Säätiön myöntämän palkinnon arvo on 25 000 euroa. Aihetta käsittelevässä blogitekstissään tiedotusopin dosentti Heikki Hellman nostaa esiin syitä, miksi tiedettä kannattaa kirjoittaa suomeksi:

•     Julkaisufoorumi-luokitus ei lähtökohtaisesti tee eroa kotimaisen ja kansainvälisen julkaisun välille eli molemmat ovat samanarvoisia yliopistojen rahoitusmallissa,
  •     yliopistojen kolmas tehtävä eli yhteiskunnallinen vuorovaikutus,
  •     oman kohdeyleisön tavoittaminen tutkijayhteisössä,
  •     matalampi kynnys esimerkiksi tohtoriopiskelijalle,
  •     kotimaisille julkaisuille on tarjolla avoimen saatavuuden mahdollistavia julkaisuinfrastruktuureja ja
  •     kotimaan kansalaiset, joiden verorahoilla tutkimusta pääosin tehdään.

Syitä löytyy siis monia, ja myös kansalliset julkaisutilastot osoittavat kotimaisten julkaisukanavien tärkeyden. Alla olevasta kuviosta käy ilmi melko yllättäväkin tulos: jos kotimaiset tiedekustantajat niputetaan yhteen, niiden osuus suomalaisissa yliopistoissa vuosina 2016–2018 tuotetuista vertaisarvioiduista julkaisuista on kolmanneksi suurin heti jättimäisten Elsevierin ja Springer Naturen jälkeen.

Tästä voi päätellä, että niin kotikielisiä julkaisuja kuin kotimaisia tiedekustantajia tarvitaan edelleen.

Suurimmat kustantajat

Kuvio: Janne Pölönen, Julkaisufoorumi / Tieteellisten seurain valtuuskunta. Julkaistu tekijän luvalla.

Kansainvälisellä Open Access -viikolla 19.–23.10. kirjasto nostaa esiin seuraavia aiheita:

•     maanantai: Tiesitkö, että omassa yliopistossasi toimii Open Access -kustantamo?
  •     tiistai: Joko tunnet keskeiset avoimen julkaisemisen linjaukset?
  •     keskiviikko: Hyödynnä kirjoittajamaksujen alennukset
  •     torstai: Rinnakkaistallenna julkaisusi helposti TUNICRISissä
  •     perjantai: Tutustu lehtien dataa koskeviin suosituksiin ja edellytyksiin

Jutut löytyvät intrasta ja kirjaston verkkosivuilta.

Muista myös tiistaina 20.10. klo 13–14 Zoom-tilaisuus Avoin julkaiseminen – kysy mitä vaan, jossa kirjaston asiantuntijat vastaavat mieltäsi askarruttaviin avointa julkaisemista koskeviin kysymyksiin.