Mikko Riikkinen: Digitalisaatio vapauttaa finanssialan resurssit

SijaintiKanslerinrinne 1, Tampere
Keskustakampus, Pinni A, Paavo Koli -sali (A 2100) ja etäyhteys.
Ajankohta3.11.2023 10.00–14.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Väitöskirjatutkimuksessaan kauppatieteiden maisteri Mikko Riikkinen tutkii finanssialan arvonmuodostumista. Jatkossa alan toimijoiden roolit erilaistuvat entistä selvemmin arvonluonnin fasilitoijiin ja mahdollistajiin.

– Perinteisten finanssialan toimijoiden tulevaisuutta on pidetty vaakalaudalla, mutta avaimet ovatkin pankkien ja vakuutusyhtiöiden omissa käsissä. Keskeistä on oman roolin määrittäminen, toteaa Tampereen yliopiston vakuutustieteen tutkija Mikko Riikkinen.

Väitöskirjassaan Riikkinen tutki finanssialan toimijoiden arvonmuodostumisen logiikan muuttumista. FinTechien eli  finanssiteknologian startupien odotettiin disruptoivan rahoitusalan, mutta rahoitusalan myllerrys ei kuitenkaan johdu pelkästään startupeista, vaan alkoi jo vuoden 2008 finanssikriisistä. Digitalisaation ja sääntelyn muutosten seurauksena perinteiset finanssipalvelujen tarjoajat – pankit ja vakuutusyhtiöt – ovat joutuneet uudistamaan liiketoimintamallejaan. Samaan aikaan uudet tulokkaat, FinTech-startupit, ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan etenkin maksamisessa ja sijoittamisessa.

Keskeisenä tuloksena Riikkinen esittää uudenlaisen viitekehyksen, joka auttaa ymmärtämään arvonluomista ja sen rooleja finanssialalla. Lisäksi väitöskirjassa ehdotetaan termiä “arvonluonnin mahdollistaja” käytettäväksi uudella tavalla. Se kuvaa “näkymättömiä” palveluntarjoajia, jotka käyttävät rajapintoja (API) jakamaan prosessejaan ja resurssejaan kumppaneille, jotka sitten yhdistämällä nämä resurssit ja prosessit tukevat asiakkaan arvonluontiprosessia.

Aiempi FinTechin tutkimus on keskittynyt pääasiassa FinTech-startup-yrityksiin ja -innovaatioihin, mutta toimialan laajuisia muutoksia arvonluonnissa ei ole vielä tunnistettu. Mikko Riikkisen tuoreessa väitöskirjassa tutkitaan ja analysoidaan, miten arvonluonti määritellään uudelleen finanssipalveluissa. Tutkimus perustuu alan tieteellisissä lehdissä julkaistuun neljään vertaisarvioituun artikkeliin, joissa ilmiötä tarkastellaan eri näkökulmista. Finanssipalvelujen arvonluontia ja liiketoimintamalleja tutkittaessa huomataan, että digitalisaatio ja sääntely muuttavat prosessien ja resurssien omistajuutta arvonluonnin perustana.

Päivätyönään Riikkinen työskentelee digitaalisten maksupalveluiden parissa Berliinissä.

Väitöstilaisuus perjantaina 3. marraskuuta

Kauppatieteiden maisteri Mikko Riikkisen vakuutustieteen kuuluva väitöskirja Facilitating or enabling value creation? Reconfiguring value creation in financial services tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa 3.11.2023 klo 12 Paavo Koli -salissa, (Pinni A 2100). Vastaväittäjänä toimii tohtori Tomi Dahlberg Turun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Lasse Koskinen, vakuutustieteet, Tampereen yliopisto.

Tutustu väitöskirjaan.

Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä.