Michiel Postema: Miksi tyttäreni haluaa minun ostavan hänelle 40 euron varvassandaalit

Julkaistu 10.5.2021
Michiel Postema.
Michiel Postema on lääketieteellisen fysiikan professori, joka työskentelee lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa. Hänen tutkimuksensa keskittyy ultraääneen, ja hän on toiminut alan professuureissa vuodesta 2010 ja Tampereen yliopistossa vuodesta 2020.

Eräänä päivänä tyttäreni pyysi minulta 40 euroa ostaakseen varvassandaalit, joten ostin hänelle parin. En tosin ostanut niitä tyttärelleni vaan tieteelle, Postema sanoo luentonsa alussa.

Postema esittelee luennollaan ultraäänen käyttötarkoituksia. Ne vaihtelevat hiukkasten työntämisestä solukalvojen läpi visko-elastisten materiaalien tutkimiseen, joista sattumoisin myös varvassandaalit on tehty.

Postema demonstroi lääketieteellistä ultraäänitutkimusta lyhyellä kokeella, jossa käytetään löylyämpäriä ja siihen upotettuja varvassandaaleja. Koe osoittaa, että sandaalit ovat täydellinen akustinen vaimennusmateriaali.

− Varvassandaalit ovat yksi tunnetun maailmankaikkeuden hämmentävimmistä ja monipuolisimmista akustisesti reagoivista välittävistä aineista, joten ymmärrän kyllä, miksi tyttäreni tarvitsee niitä, Postema sanoo.

Äänen kanssa työskentelevien perinteen mukaisesti Postema päättää luentonsa sanoihin:

− Piezo kanssasi!

Lisätietoa täältä