Metsäreseptillä apua opiskelijoiden jaksamiseen

Julkaistu 7.2.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kaksi naista seisoo luokan edessä ja pitävät esitelmää
Metsäresepti-hankkeen projektipäällikkö, yliopettaja Ulla Häggblom Rakennettu ympäristö ja biotalous -osaamisyksiköstä ja hankkeen asiantuntijaopettaja, yliopettaja Marja-Leena Lähteenmäki Sosiaali- ja terveysalan osaamisyksiköstä esittelevät Metsäresepti-hankkeen ideaa kick off -tilaisuudessa 1.2.2023.
”Tuuli humisee puissa, kuulen myös lintujen ääniä taustalla. Vedän raikasta ilmaa keuhkoihini ja oloni rauhoittuu.” Esimerkiksi tällaisia kokemuksia metsäluonto tarjoaa. Monet tutkimukset maailmanlaajuisesti ovat todistaneet, että metsäluonnolla on ihmisen hyvinvointiin suotuisia vaikutuksia. Myös Tampereen ammattikorkeakoulu haluaa tuoda metsäluonnon osaksi opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemista Metsäresepti-hankkeen avulla.

– Nuorten mielenterveysongelmat ja yksinäisyys ovat lisääntyneet. Ongelmat näkyvät esimerkiksi opintojen keskeyttämisinä ja viivästyksinä. Haluamme nyt selvittää, voisimmeko metsäluonnon avulla tukea myös nuorten hyvinvointia ja opiskeluviihtyvyyttä, kertoi yliopettaja ja hankkeen projektipäällikkö Ulla Häggblom Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Nuorten pahoinvointi kuriin Metsäreseptillä -hanke käynnistettiin virallisesti kick off -tilaisuudella 1.2.2023. Tilaisuuteen oli kutsuttuna niin opiskelijoita, projektiryhmän jäseniä sekä hankkeen rahoittajan, Sitran edustajat. Rahoittajan mukaan hankkeen tavoittelemat vaikutukset voivat olla pitkällä aikavälillä merkittäviä Pirkanmaan lisäksi muuallakin Suomessa.

– Näemme, että tällä hankkeella voidaan estää luontokatoa ja lisätä opiskelijoiden hyvinvointia. Vaikutukset voivat olla laajemmatkin, kertoi johtava asiantuntija Saara Rimon Sitrasta.

– Metsähän on aarreaitta meille ihmisille ja myös meidän terveytemme on kiinni luonnon hyvinvoinnista. Nuoret hankkeen kohderyhmänä ovat merkittävässä roolissa, sillä meidän pitää muistaa, että nuoret ovat myös nykyisyys, eivät vain tulevaisuus, tarkensi projektikoordinaattori Henna Kurki Sitrasta.

Musta-asuiset naiset esittelevät luokan edessä ajatuksiaan
Sitran johtava asiantuntija Saara Rimon sekä projektikoordinaattori Henna Kurki kertoivat, millaisia ajatuksia Sitralla on hankkeen merkityksestä.

Luonto osaksi nuoren arkea

Tutkimustulokset puhuvat sen puolesta, että metsäluonnolla on positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin. Metsäresepti-hankkeen aloitustilaisuudessa yliopettaja Marja-Leena Lähteenmäki Sosiaali- ja terveysalan osaamisyksiköstä esitteli aiheeseen liittyviä kansainvälisiä tutkimustuloksia.

– Erityisesti Japanissa on tehty paljon tutkimuksia, joiden mukaan ihmisen verenpaine laskee, syke alenee ja hermoston toiminta rauhoittuu metsäkokemusten myötä. Tätä ajatusta myös me haluamme välittää nuorille, Lähteenmäki kertoo.

Hankkeen tavoitteena on, että nuoret löytäisivät luonnon osaksi oman hyvinvointinsa tukemista. Toiminnan tuloksena kehitetään Metsäresepti-toimintamalli yhdessä monialaisen opiskelijatiimin kanssa. Parhaimmillaan opiskelijat tulevat kokemaan opinnot mielekkäinä ja jaksaminen lisääntyy. Luonto tulee tärkeäksi osaksi elämää. Kehittämällä, soveltamalla ja systematisoimalla olemassa olevaa tietoa luodaan konkreettinen Metsäresepti-toimintamalli osaksi tutkinto-opiskelijoiden opintoja.

Opiskelijatiimiltä ideoita opetussuunnitelmaan

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa keväällä 2023, TAMKin tutkinto-opiskelijoiden monialainen ryhmä saa tehtäväkseen suunnitella ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden opetussuunnitelmiin metsäluontoon liittyviä aktiviteetteja. Tukena heillä on projektitiimi.

– Meillä on mahtava, monialainen opiskelijatiimi kasassa, ja uskon, että saamme sieltä hienoja ideoita, iloitsee Häggblom.

Toimintamallia kehitetään helposti sovellettavaksi myös muissa oppilaitoksissa ja korkeakouluissa. Metsäresepti-mallissa on mukana myös pelillistäminen ja digitalisaatio, jotka tarjoavat yhden keinon saada luonto osaksi opiskelijan arkea.

Nuorten pahoinvointi kuriin Metsäreseptillä -hanke toteutetaan 1.1.2023–31.12.2024. Tampereen ammattikorkeakoulun koordinoimaa hanketta rahoittaa Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Lisätietoa

Ulla Häggblom, yliopettaja, biotuotetekniikka, Rakennettu ympäristö ja biotalous, ulla.haggblom [at] tuni.fi, 040 556 1120

Kuvat ja teksti: Kukka-Maaria Korko