MET juhlii työtään yleisöluennoilla ja historiakirjalla

Julkaistu 26.10.2022
viitekuvassa lääketieteen opiskelijoita luennolla ja kävelemässä käytävällä
Tampereen yliopisto on tuottanut suomalaiseen yhteiskuntaan tähän mennessä noin 4 000 lääkäriä. Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta (MET) valmistuu vuosittain noin 115 lääkäriä ja 30 lääketieteen tohtoria. Erikoislääkäreitä valmistuu vuosittain noin 160. Bioteknologian ja biolääketieteen tutkinto-ohjelmasta valmistuu myös filosofian maistereita ja diplomi-insinöörejä. Heitä on Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen yliopiston yhdistymisen jälkeen valmistunut kaikkiaan noin 320. Lisäksi vuosittain valmistuu 20 filosofian tai tekniikan tohtoria.

Tiedekunta juhlii marraskuussa 50-vuotista toimintaansa. Lääketieteellisenä tiedekuntana aloittanut tiedekunta perustettiin 1972.

Juhlaviikon ohjelmassa on kolmiosainen studia generalia -luentosarja Arvossa. Maanantaina 14.11., tiistaina 15.11. ja keskiviikkona 16.11. pidettävät luennot käsittelevät kantasoluja sydänsairauksien hoidossa, yleistyvää keliakiaa ja syövän yksilöllistä hoitoa.

Varsinainen juhlapäivä on torstai 17. marraskuuta. Juhlatilaisuudessa julkistetaan tiedekunnan historiakirja vuosilta 2003 – 2022.

Biomateriaalit, immunologia, syövät tutkimuskohteina

Tiedekunnassa oli vuonna 2021 lähes 1 800 opiskelijaa. Vakinaisia professoreita on noin 65.

Tiedekunnan tutkimus keskittyy erityisesti biomateriaaleihin, biomittauksiin ja -kuvantamiseen, immunologiaan, syöpiin, kliiniseen lääketieteeseen, kudosteknologiaan, bioinformatiikkaan, mallintamiseen, sekä solu- ja molekyylibiologiaan.

Yli sata tutkimusryhmää, tuhat sata julkaisua vuodessa

Tiedekunnassa toimii yli 100 tutkimusryhmää ja tieteellisiä julkaisuja syntyy vuosittain noin 1 100.

Suomen Akatemian huippuyksiköitä on kaksi, monikudosmallintamisen ja kasvaingenomiikan huippuyksiköt. Tiedekunnassa on meneillään myös Euroopan tutkimusneuvoston ERC:n Consolidator Grant -rahoituksella toksikologian uutta paradigmaa kehittävä ARCHIMEDES-projekti.

Kuva: Jonne Renvall