Mehiläinen tiivistää yhteistyötä lääketieteen opetusta tarjoavien suomalaisten yliopistojen kanssa

Julkaistu 23.9.2021
valkotakkisia lääketieteen opiskelijoita kävelemässä käytävällä
Yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Mehiläinen on solminut Helsingin, Itä-Suomen, Tampereen, Turun sekä Oulun yliopistojen kanssa puitesopimukset lääketieteen tutkimus- ja opetusyhteistyön vahvistamiseksi.

Yhtiön ja yliopistojen yhteistyö tuo mahdollisuuksia löytää toiminnan yhtymäkohtia ja syventää koulutus- ja tutkimusyhteistyötä.

— On tärkeää, että julkista ja yksityistä terveydenhuoltoa katsotaan kokonaisuutena myös opetuksen ja tutkimuksen osalta. Siksi olemme Tampereen yliopistossa iloisia Mehiläisen kanssa tehdystä puitesopimuksesta. Se luo pohjaa koulutus- ja tutkimusyhteistyön syventämiselle, toteaa dekaani Tapio Visakorpi Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Tavoitteena on tuottaa yhdessä yliopistojen kanssa tutkittua tietoa yksityissektorin toiminnasta niin lääketieteen kuin hoitoalan tieteiden parissa. Tutkimus- ja koulutusyhteistyöstä sovitaan ohjausryhmissä tapauskohtaisesti. Mehiläinen tarjoaa aineistot ja yliopistot ohjaajaresurssit.

— Haluamme myös kehittää ja täydentää osaltamme tulevien terveydenhuoltoalan ammattilaisten osaamista tarjoamalla heille kattavia ja laadukkaita koulutusmahdollisuuksia, kertoo Mehiläisen lääketieteellinen johtaja Kaisla Lahdensuo.

Yhtiö ja yliopistot ovat aiemmin toimineet yhteistyössä muun muassa työterveyshuollon ja yleislääketieteen erikoistumiskoulutuksessa.

— Yliopistolle yhteistyö tarjoaa näköaloja yksityisen terveydenhuollon toimintaan uusiutuvassa SOTE-kentässä ja uusia mahdollisuuksia tutkimuksen saralla muun muassa rekisteritutkimuksessa, jossa yksityissektorin potilasaineistot ovat sekä mittavia, että myös erilaisia ikä- ja terveysrakenteeltaan julkisen terveydenhuollon aineistoihin verrattaessa, kertoo Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pekka Hänninen.