Medifiedin mobiiliratkaisu mielenterveyden etähoitoon toi voiton innovaatiokilpailussa

Julkaistu 8.12.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvassa vasemmalta oikealle: Jussi Kurikka, Karlo Salonen ja Valtteri Korkiakoski. Kuva: Medified Solutions Oy
Tampereen yliopiston Medified-tiimi, Jussi Kurikka, Karlo Seppänen ja Valtteri Korkiakoski, voitti kansainvälisen yrittäjyys- ja innovaatiokilpailun. Kuvasta puuttuu Olli Warro.
Tampereen korkeakouluyhteisön tiimit kahmivat palkintoja kansainvälisessä kilpailussa, jossa etsittiin uusia innovaatiota kestävään kaupunkikehitykseen ja sosiaalisten haasteiden ratkaisuun. Voiton vei Medified-tiimi mielenterveyden hoitoon suunnatulla mobiiliratkaisullaan.

Tampereen yliopistosta pääsi kolme tiimiä joulukuun alussa virtuaalisesti toteutettuun Urban Innovation and Entrepreneurship -loppukilpailuun. Medifiedin lisäksi kisassa menestyivät ESC, joka sijoittui toiseksi ja sai lisäksi mentorointipalkinnon, sekä As One, jonka esitys palkittiin koko kilpailun parhaana.

Kilpailun tavoitteena oli edistää kestävää kaupunkikehitystä tieteellisten ja teknologisten innovaatioiden avulla. Kilpailussa etsittiin uusia ideoita, teknologioita, tuotteita, liiketoimintamalleja tai startupeja, jotka tähtäävät kestävään kaupunkikehitykseen ja/tai sosiaalisten haasteiden ratkaisuun. Kilpailun järjesti Guangzhoun ystävyyskaupunkien yliopistojen yhteistyöverkosto GISU (Alliance of Guangzhou International Sister-City Universities). Verkostossa on 11 jäsentä.

– Yliopistoallianssin yhtenä tarkoituksena on yliopistojen toiminnan kautta edistää kaupunkien sosiaalista, taloudellista ja ekologista kestävää kehitystä. Tähän liittyen allianssi toteutti opiskelijaryhmille innovaatio- ja yrittäjyyskilpailun, kertoo kansainvälisten suhteiden päällikkö Ilkka Virtanen Tampereen yliopiston Innovaatiopalvelut ja kumppanuudet -yksiköstä.

Voittaneen innovaation hyödyistä saatu jo näyttöä

Kilpailun voittanut Medified tarjoaa etätyöskentelyn mahdollistavaa ohjelmistoa mielenterveyspotilaiden ja terveydenhuollon ammattilaisten väliseen yksilölliseen hoidon seurantaan.

– Ratkaisumme tukee mielenterveyspotilaan toipumista ja tarjoaa samalla uutta teknologiaa hyödyntävän työkalun terveydenhuollon ammattilaisen entistä vaikuttavampaan hoitotyöhön, sanoo Valtteri Korkiakoski, yksi Medifiedin perustajista. Muut perustajat ovat lääketieteen kandidaatit Jussi Kurikka, Karlo Seppänen ja Olli Warro.

Medifiedin kehittämä ratkaisu on edennyt niin pitkälle, että sen hyödyistä on saatu jo alustavaa näyttöä pilottien myötä.

– Seuraavana askeleena on käynnistää varsinaista liiketoimintaa kansallisesti sekä samalla lähteä kevyesti tunnustelemaan kansainvälisiä markkinoita. Kehitämme toimintaamme tiiviisti asiakkaiden kanssa yhteistyössä, jotta asiakkaille tuotettu lisäarvo pysyy toiminnan keskiössä, Korkiakoski kertoo.

Myös ESC-tiimi on vienyt käytäntöön konseptiaan monialaisista ja kestävistä rakennetun ympäristön yhteissuunnitteluhankkeista. Kehitteillä on mm. kumppanuushanke, joka tukee sekä kaupunkeja että rakennuttajia vähähiilisyyden tavoitteissa.

– Nordic Superblock -konseptimme ydin on pääkatuihin rajautuva naapurusto, jonka mittasuhteet perustuvat miellyttävään kävelyetäisyyteen. Se muodostaa alustan useiden kestävän kaupungin ratkaisujen omaehtoiselle kehittämiselle ja jalkauttamiselle sekä elinvoimaisuuden tukemiselle, kertoo arkkitehdiksi valmistunut Tuomo Joensuu.

Tiimin tavoitteena on löytää konseptilleen pilottikohde ensisijaisesti Tampereelta. Jatkossa katse suunnataan myös ulkomaille. ESC-tiimissä kilpailivat Joensuun lisäksi Tampereen yliopistosta arkkitehdiksi valmistunut Kasmir Jolma sekä mm. tulevaisuudentutkimusta opiskellut kauppatieteiden ja filosofian maisteri Juho Rissanen.

Innovaatiokilpailun kautta helpommin kansainvälisille markkinoille

Innovaation ituvaiheessa on tärkeää saada kotimaassa ja maailmalla vahvistusta sille, että ratkaisu kiinnostaa oikeita tahoja. Kilpailumenestys lisää näkyvyyttä ja uskottavuutta, joiden myötä on helpompi löytää uusia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita.

– Kilpailut ovat hienoja mahdollisuuksia kehittää yrityksen viestintää niin, että ratkaisut ovat selkeästi ymmärrettävissä eri taustoista tuleville kuulijoille. Menestys on osoittanut, että ratkaisullamme on selkeää kansainvälistä potentiaalia niin tutkimuksellisesti kuin tuotteenakin. Tiimi tekee kovasti töitä mielenterveyden hoidon kehittämisen eteen. Voitto on hieno muistutus siitä, että asiat edistyvät oikeaan suuntaan, Korkiakoski summaa.

Korkeakouluyhteisössä kilpailua koordinoi Y-kampus. Kilpailuun saivat osallistua täysi-ikäiset tutkinto-opiskelijat, joilla oli liikeidea koskien kaupallista tai sosiaalista yritystä.

GISU-verkosto on perustettu 2018. Verkoston tarkoituksena on toimia alustana ystävyyskaupunkiyliopistoille ja kaupunkiyhteistyölle. Tampereen kaupunki on ollut Guangzhoun ystävyyskaupunki vuodesta 2008 lähtien.

Lue lisää GISU-verkoston verkkosivuilta.

Tutustu Medifiedin ja ESC:n toimintaan heidän verkkosivuillaan.

Ilkka Virtanen
kansainvälisten suhteiden päällikkö, Innovaatiopalvelut ja kumppanuudet, Tampereen yliopisto
puh. 040 849 0232
ilkka.virtanen [at] tuni.fi (ilkka[dot]virtanen[at]tuni[dot]fi)

Maria Ruokonen
tuottaja, Y-kampus, Innovaatiopalvelut ja kumppanuudet, Tampereen yliopisto
puh.
maria.ruokonen [at] tuni.fi (maria[dot]ruokonen[at]tuni[dot]fi)

Tampereen korkeakouluyhteisö menestyi GISU-innovaatiokilpailussa

1. sija ja Outstanding mentor -palkinto: Medified, Transforming mental health treatment.

2. sija ja Outstanding mentor -palkinto: ESC, Evolving Symbiotic Cities (ESC) specializes in systemic circular economy solutions for urban design throughout and beyond the lifecycle of the urban fabric.

Parhaan esityksen palkinto: As One, Our goal is to connect locals with immigrants considering the values and needs that are important for both target groups.