Matematiikka avaa ovet tekoälyn ja teknologian huipulle

Matematiikan merkitys yhteiskunnassa on valtava. Matematiikka on mukana jokapäiväisessä elämässä: budjetointi ja aikataulutus, ruoanlaiton mittasuhteet – ja laitteiden, kuten GPS:n ja puhelimien, toiminta perustuvat matematiikkaan. Ilman matematiikkaa emme voisi kehittää uusia teknologioita, kuten tekoälyä, satelliittinavigointia tai lääketieteellisiä laitteita.
FITech-verkostoyliopisto on käynnistänyt uuden hankkeen, jonka tavoitteena on lisätä matematiikan koulutuksen vetovoimaa ja parantaa opiskelijoiden osaamistasoa. FITech-hankkeessa on mukana useita yliopistoja ympäri Suomen. Yhteistyö mahdollistaa laajemman ja saavutettavamman opetusmateriaalin kehittämisen.
Matematiikan laajat mahdollisuudet
Hankkeen akateemisena johtajana toimii Tampereen yliopiston vanhempi yliopistonlehtori Simo Ali-Löytty, joka näkee matematiikan osaamisen keskeisenä osana monia eri aloja.
Ali-Löytty on kulkenut pitkän matkan matematiikan maailmassa. Vaikka ura sai alkunsa kiinnostuksesta sekä matematiikkaan että fysiikkaan, lopulta matematiikka vei voiton.
– Lukiossa matematiikka, fysiikka ja opettajan työ kiinnostivat. Hain ja pääsin Tampereen teknillisen korkeakoulun uudelle linjalle, jossa pystyi valmistumaan diplomi-insinööriksi aineenopettajan pätevyydellä.
Opintojen alkuvaiheessa fysiikka ja matematiikka kilpailivat vielä pääaineen paikasta.
– Lopulta matematiikka imaisi mukaansa. Diplomityö Nokian rahoittamassa paikannushankkeessa johti tutkimustyöhön ja siitä tutkijakouluun kehittämään paikannusalgoritmeja.

Ali-Löytty oli jatko-opintojen aikana jatkuvasti mukana myös opetuksessa. Väittelyn jälkeen edessä oli valinta määräaikaisen yliopistotehtävän ja teollisuuden välillä.
– Valitsin yliopiston.
Uransa aikana Ali-Löytty on ollut mukana ratkaisemassa monenlaisia ongelmia.
– Sovelletun matematiikan hienous on se, että olen saanut osallistua hyvin erilaisiin hankkeisiin: satelliittien ratojen laskennasta kallion porausreikien paikantamiseen ja tavaroiden sijoittelun optimointiin varastoissa. Lisäksi olen ollut mukana laivamoottorien kunnonvalvonnassa, routarajan määrittämisessä satelliittidatan avulla, puiden lehtipeitteen mallintamisessa sekä tehtävien automaattisessa arvioinnissa.
Ali-Löytty muistuttaa matematiikan keskeisestä roolista tulevaisuuden teknologiassa.
Matematiikka on läsnä lähes kaikessa nykyteknologiassa, erityisesti IT-alalla. Se on usein piilossa, mutta uusien teknologioiden kehittäjillä on oltava matematiikan osaamista, abstraktia ajattelukykyä ja ongelmanratkaisutaitoja.
Simo Ali-Löytty
Vetovoimaisempaa matematiikan opetusta
Hankkeen tavoitteena on tehdä matematiikan opiskelusta houkuttelevampaa ja madaltaa kynnystä hakeutua matematiikan opintoihin. Ali-Löytyn mukaan yksi keskeinen askel tähän suuntaan on opetuksen kehittäminen.
– Innostavan, pedagogisesti hyvin toteutetun, saavutettavan ja avoimesti saatavilla olevan suomenkielisen yliopistotasoisen matematiikan opetusmateriaalin tarjonta on tällä hetkellä vähäistä. Hankkeen avulla pystymme tuottamaan yhdessä laajemman opetusmateriaalin ja opintojaksotarjonnan kuin yksinään.
Hankkeessa pyritään myös vähentämään tarpeettomia päällekkäisyyksiä perusopintojen sisällöissä, jotta opiskelijoiden siirtyminen eri koulutuspolkujen välillä olisi sujuvampaa.
– Pyrimme kehittämään mahdollisimman joustavia opintopolkuja myös niille opiskelijoille, jotka vaihtavat tutkinto-ohjelmaa tai yliopistoa kesken opintojen.
Ali-Löytyn mukaan matematiikan opiskelun edistäminen on välttämätöntä.
– Tällä hetkellä matematiikan osaajille on kysyntä ja koulutuspaikkoja on runsaasti. Kuitenkaan koulutuspaikkoihin ei ole riittävästi hakijoita, vaan monesti ensisijaisia hakijoita on vähemmän kuin aloituspaikkoja.
Matematiikan rooli tulevaisuuden teknologiassa ja teollisuudessa on Ali-Löytyn mukaan vain kasvamassa.
– Uusien teknologioiden kehittäjissä suurella osalla tulee olla matematiikan osaamista, ja erityisesti abstraktia ajattelukykyä ja ongelmanratkaisutaitoja. Matematiikan vahva hallinta avaa ovia hyvin monenlaisiin urapolkuihin.
Simo Ali-Löytty
Vanhempi yliopistonlehtori
Matematiikan ja tilastollisen data-analyysin tutkinto-ohjelmavastaava.
Teollisuusmatematiikan dosentti.
Ali-Löytyn erityisen kiinnostuksen kohteina ovat matematiikan opetuksen kehittäminen, sekä teollisuuden ongelmien matemaattinen mallintaminen ja ratkaiseminen matemaattisilla menetelmillä
Tutkimusryhmät:
FITech Tampereen yliopistossa:
Tutustu koko Tampereen yliopiston FITech-tarjontaan
Lue lisää maksuttomista FITech -opinnoista Porissa ja Seinäjoella





