Marraskuun Tiedekahvila — Sähkö: töpselistä tuleva tusinahyödyke, ilmastonmuutoksen hillitsijä vai maailmanpolitiikan mullistaja?

Ajankohta18.11.2021 16.00–17.00
Tiedekahvilan logo violetilla pohjalla sekä kasvokuvat marraskuun puhujista.
Tulevaisuus, monitieteisyys ja uudet ilmiöt ovat nyt saatavillasi linkkiä napsauttamalla! Tiedekahvila kutsuu sinut nuori tutustumaan uusiin aloihin ja mahdollisuuksiin. Oletpa sitten ammattikoulussa, lukiossa, välivuotta viettämässä tai missä elämänvaiheessa tahansa, olet tervetullut kuulolle. Heitä siis kahvit kuppiin, jalat pöydälle ja lähde mukaan löytämään oma juttusi!

Miten sähkö liittyy ilmastonmuutoksen hillintään? Vaikuttavatko energiaratkaisut maailmanpolitiikkaan? Tarvitaanko tulevaisuudessa sähköä, ja mihin sitä voidaan käyttää? Entä tarvitaanko sähköautoja? Mistä sähkö töpseliin tulee nyt ja jatkossa? Miten energian tuotantomme ja käyttömme tulee muuttumaan?

Maailmalaajuisesti käynnissä on suuri energiamurros. Fossiilisten energialähteiden, kuten öljyn ja hiilen, käyttöä pyritään vähentämään energiatuotannossa. Tässä muutoksessa sähköön perustuvat ratkaisut ovat keskeisiä, sillä samaan aikaan sähköön, automaatioon ja tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvat palvelut, laitteet ja järjestelmät lisääntyvät.

Tule mukaan kuuntelemaan ja kyselemään, miten sähkön käyttö liittyy meidän kaikkien elämään niin kodeissa, Suomessa kuin myös koko maailmassa. Entä voisiko sähkö tarjota mielenkiintoisia työuria juuri Sinulle? Aiheesta kertomassa ovat Pami Aalto johtamisen ja talouden tiedekunnasta sekä sähkövoimatekniikan professori Pertti Järventausta Informaatiotieteiden ja viestinnän tiedekunnasta.

#sähkötekniikka #energiapolitiikka #fysiikka #yhteiskuntaoppi #maantiede

Mukana keskustelemassa myös Tampereen yliopiston opiskelijalähettiläs.

Tilaisuus järjestetään Zoom-palvelussa ja osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä chatin kautta.

Tiedekahvilat ovat osa Tutkitun tiedon teemavuotta 2021.

Tampereen yliopiston Juniversity

juniversity@tuni.fi