Maria Laakso lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokkaaksi

Julkaistu 8.11.2019
Maria Laakso ja Johanna Rojola/ Kuva: Veikko Somerpuro
Kirjallisuudentutkija Maria Laakso ja kuvittaja Johanna Rojola ovat ehdolla Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnnon saajiksi. Kuva: Tammi/Veikko Somerpuro
Tampereen yliopistossa työskentelevä kirjallisuudentutkija Maria Laakso on Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaana teoksellaan Taltuta klassikko!, jonka hän on tehnyt yhdessä sarjakuvatekijänä tunnetun Johanna Rojolan kanssa.

Taltuta klassikko! (Tammi) tulkitsee joukon merkkiteoksia nykynuorille ymmärrettävään muotoon. Kirjan kohteena kahdeksan kotimaista klassikkoteosta, joiden joukossa on Aino Kallaksen Sudenmorsian, Aleksis Kiven Seitsemän veljestä ja Väinö Linnan Tuntematon sotilas.

Palkintoraadin mukaan Laakson ja Rojolan teos on riemastuttavan hauska ja asiantunteva opas, joka karistaa ennakkoluuloisimmankin lukijan ajatukset klassikkojen tylsyydestä. Perustelujen mukaan teoksen ”raikas ja rehevä kieli irrottelee, haastaa ja huvittaa sekä näyttää, miten klassikot voi tuoda keskelle someaikaa”. Teos tarjoaa raadin mukaan uusia näkökulmia myös aikuislukijalle.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaalle suomalaiselle lasten- tai nuortenkirjalle. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa.

Suomen Kirjasäätiö asettaa vuosittain kolmijäsenisen valintalautakunnan, jonka tehtävänä on nimetä vähintään kolme ja enintään kuusi ehdokasta palkinnonsaajaksi, sekä henkilön, joka valitsee nimetyistä ehdokkaista lopullisen palkinnonsaajan. Kilpailuun voivat osallistua teokset, jotka on julkaistu edellisen kilpailun ehdokasasettelu määräpäivän ja kuluvan vuoden määräpäivän välisenä aikana.

Lasten- ja nuortenkirjallisuudelle Finlandia-palkintoa on jaettu vuodesta 1997.

Vuoden 2019 lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaat:

Frölander-Ulf, Lena: Nelson Tigertass / Nelson Tiikeritassu (Förlaget / Teos). Suomentanut Jaana Nikula

Kontio, Tomi. Kuvitus: Warsta, Elina: Koira nimeltään Kissa tapaa kissan (Teos)

Laakso, Maria. Kuvitus: Rojola, Johanna: Taltuta klassikko (Tammi)

Mikama, Anniina: Huijarin oppipoika (WSOY)

Pannula, Kaija. Kuvitus: Lehtola, Netta: Kettujuttuja – Kolme hännäkästä tarinaa (WSOY)

Rasi-Koskinen, Marisha: Auringon pimeä puoli (WSOY)

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinto Suomen Kirjasäätiön sivulla