Maisterit ja tohtorit työllistyvät hyvin

Julkaistu 27.9.2019
Uraseuranta
Yliopistojen kandipalautteen sekä maisteri- ja tohtoriuraseurantakyselyjen valtakunnallinen 2018 tulosraportti on julkaistu tänään. Tulokset ovat hyviä, mutta raportin mukaan yliopistojen resurssien pieneneminen näkyy kuitenkin opiskelijoiden arjessa.

Maistereiden uraseurannan perusteella maisterit olivat sijoittuneet työelämään hyvin, vaikkakin erilaisia urapolkuja pitkin. Vastaushetkellä työssä oli 94 prosenttia ja työttömänä 2 prosenttia vastaajista. Suurin osa vastaajista on työskennellyt valmistumisestaan asti ilman merkittäviä katkoksia työurassa. Useimmat työskentelivät eri työnantajien palveluksessa moninaisissa, monipuolisissa tehtävissä, jotka vastasivat heidän yliopistollista koulutustaan. Lisäksi suurin osa vastaajista pystyi hyödyntämään yliopisto-opinnoissa oppimiaan asioita nykyisessä työssään.

Myös tohtorit olivat työllistyneet hyvin ja monipuolisesti eri aloille ja erilaisiin tehtäviin, vaikka yliopisto on tohtoreiden suurin yksittäinen työnantaja. Vastaushetkellä työssä oli 95 ja työttömänä ainoastaan 2 prosenttia vastaajista. Tohtoreiden työttömyys oli yleisintä puoli vuotta tutkinnon valmistumisen jälkeen, jolloin työttömänä oli 8 prosenttia vastaajista. Työttömyysjaksot olivat yleensä kuitenkin lyhyitä.

Raportin perusteella kandidaatiksi valmistuneet vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä opintoihinsa sekä tutkintoon, pitivät niitä kiinnostavina, opiskelivat suunnitelmallisesti ja heillä oli hyvät opiskelutaidot. Kuitenkin yliopistojen resurssien pienentyminen näkyi opiskelijoiden arjessa.

– Tämä on erittäin huolestuttava viesti. Viime vuosien leikkaukset näkyvät jo, ja tilanne muuttuu tästä vielä huonommaksi, jos yliopistot velvoitetaan lisäämään aloituspaikkoja OKM:n esittämässä mittakaavassa ilman lisäresursseja, toteaa Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry:n toiminnanjohtaja Leena Wahlfors.

Sekä kandipalautteen että maistereiden ja tohtoreiden uraseurantojen keskeiset tulokset julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa yhdessä raportissa. Näin saadaan monipuolinen kuva siitä, minkälaista palautetta opiskelijat antavat ja minkälaisia heidän urapolkunsa ovat.

Tutkinnosta työelämään -raportin on tilannut UNIFI ry ja aineistojen analysoinnin on toteuttanut tutkijatohtori Tuija Koivunen Tampereen yliopistosta.

Lue koko Tutkinnosta työelämään -raportti verkossa.

Lisätietoa uraseurannoista Tampereen yliopistossa

Lisätietoja valtakunnallisesta uraseurantaraportista:
Toiminnanjohtaja Leena Wahlfors, Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry, puh. 050 522 9421 leena.wahlfors [at] unifi.fi

Tutkijatohtori Tuija Koivunen, Työelämän tutkimuskeskus, Tampereen yliopisto puh. 040 581 4592 tuija.koivunen [at] tuni.fi