Hyppää pääsisältöön

Maatilalta ruokahävikkiin ja kuivakäymälään – Pelimessut 2020 keskittyy ravinteisiin ja ravinnekiertoon

Julkaistu 30.4.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Pelimessut_TAMK_2020
Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opiskelijat esittelevät vuosittain tekemiään mobiilipelejä Pelimessuilla. Tänä vuonna Pelimessut järjestetään ensimmäistä kertaa webinaarin muodossa 4. toukokuuta. Etätyö on tuonut haasteita, mutta myös positiivisia puolia on löydetty.

Tampereen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmaan kuuluu vuosittainen Pelimessut-tapahtuma, jossa nähdään ja pelataan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tekemiä mobiilipelejä. Vuoden 2020 messujen yhteistyökumppanina on Opi ravinteista! (ORAS) -hanke. Pelien tavoitteena on innostaa tutustumaan ravinteiden kierrätykseen ja ravinnekiertoon. 

Yhteistyö sai alkunsa, kun ORAS-hankkeen projektipäällikkö Eija Syrjämäki otti yhteyttä tutkintovastaava Toni Männistöön ja ehdotti toimeksiantoa tietojenkäsittelyn opiskelijoille. 

– Olen jo usean vuoden ajan seurannut tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman ihailtavaa toteutusta, jossa mobiilipeliprojektien ympärille on rakennettu koko kevään kestävä kokonaisuus. Kaikki opinnot linkittyvät käytännön projektiin, jolla on selkeä tavoite, Syrjämäki kertoo. 

– Yhä enemmän on tavoitteena, että opiskelijat osallistuvat hankkeisiin ja saavat opintojaan edistymään. Hankkeet hyötyvät opiskelijoiden asiantuntijuudesta ja osaamisesta. Opiskelijat puolestaan saavat kokemuksen aidosta työelämäprojektista ja vahvistavat osaamistaan. Yhteistyön lopputuloksena syntyy konkreettisia ja merkityksellisiä tuotoksia, Syrjämäki ja Männistö selventävät. 

Tämän vuoden mobiilipelit on jaettu kolmeen kategoriaan, joissa keskitytään alkutuotantoon (maatila), kulutukseen (ruoka, ruokahävikki) sekä jätteeseen (jätevesi, kuivakäymälä, biojäte). Kaikkiaan pelejä on 18, ja niitä pääsee pelaamaan ja omaa suosikkiaan äänestämään 30.4.–3.5. Pelimessut-webinaari pidetään maanantaina 4.5. klo 12–13.30, ja se sisältää asiantuntijapuheenvuoroja, kysymyksiä ja vastauksia -osion sekä palkintojenjaon. Asiakkaat, pelitalot ja yleisö palkitsevat parhaat pelit. 

Muutoksiin ja etätyöskentelyyn sopeutumista 

Koronapandemian johdosta kevään Pelimessut peruttiin ensin kokonaan ja päätettiin sen jälkeen järjestää webinaaritapahtumana. Poikkeusaika on tuonut haasteita, mutta myös positiivisia puolia on noussut esiin. 

– Poikkeusaika käynnisti välittömästi etäkokoukset asiakkaan, opettajien ja opiskelijoiden kesken. Projekti sisältää paljon yhteydenpitoa ja vuorovaikutusta, mutta pääsimme nopeasti jyvälle toimintatavoista ja projekti jatkui entiseen malliin. Totesimme jopa, että osa tapaamisista sujuu paremmin verkon välityksellä ja aikatauluissa pysytään sujuvammin. Kaikki osapuolet ovat reagoineet tilanteeseen todella ammattimaisesti, Männistö ja Syrjämäki kertovat. 

– Onneksi apuna ovat olleet ammattitaitoiset opettajat, aktiivinen asiakas ja muita avustavia käsiä, kuten meidän tietojenkäsittelyn työharjoittelija. Iso kiitos kaikille mukana olleille! 

Erityiskiitoksen Männistö ja Syrjämäki antavat opiskelijoille, jotka ovat tehneet paljon töitä projektiensa ja opintojensa eteen sekä saaneet etätyöskentelyn sujumaan varsin vaivattomasti. Oman kehitystiimin kanssa pidetään hyvin yhteyttä, mutta toisaalta yhteydenpito muihin tiimeihin on jäänyt etäopiskelun myötä vähemmälle, eikä aina tiedetä, miten muilla tiimeillä menee. 

Opiskelijat itse näkevät asiassa sekä hyviä että huonoja puolia: 

– Itselläni ja omalla tiimilläni etätyöskentely on toiminut melko sujuvasti. Onneksi peliprojekti oli verrattain pitkällä siinä vaiheessa, kun poikkeustilanne alkoi, sillä olisimme joka tapauksessa tehneet maalis- ja huhtikuussa aiempaa enemmän etätöitä. On silti valitettavaa, että näin kävi, sillä paikan päällä kerätty palaute valmiista peleistä olisi ollut kullanarvoista dataa kehitystiimeillemme, Elias Puukari kertoo. Hän toivoo, että mahdollisimman moni pelejä pelaava jättäisi niistä myös palautetta. 

Laura Huovinen odottaa webinaaria mielenkiinnolla, eikä työskentely kotoa ole haitannut. 

– Etätyöskentely on ollut yllättävän mukavaa ja olen saanut enemmän aikaiseksi etätyöskennellessä kuin olisin saanut koulun penkillä. Epäilin aluksi, että huomioni olisi herpaantunut jatkuvasti, mutta kykenin keskittymään todella hyvin koulutöihin. Sohvan nurkasta vakiintui nopeasti uusi etätyöpiste, jossa oli hyvä työskennellä läppärin kanssa. Kissat olivat myös hyvin tyytyväisiä, kun olin kotona enemmän ja ne nukkuivatkin iloisesti vieressäni joka päivä, Huovinen toteaa. 

Molemmat tietojenkäsittelyn opiskelijat toivovat, että ihmiset löytävät pelien ja webinaarin äärelle. Männistö ja Syrjämäki toivovat samaa. 

– Nauttikaa kaikki näistä uusista peleistä, äänestäkää – ja tulkaa kuulolle myös webinaariin. 

  

Teksti: Jaakko Saarilampi
Kuva: Pelimessut 2020 

Lisätietoa Pelimessuista: https://19tiko.projects.tamk.fi/ 

Lisätietoa Opi ravinteista! (ORAS) -hankkeesta: https://www.hamk.fi/projektit/opi-ravinteista-oras/